Ring oss

När du ringer till Migrationsverket kan du välja att få prata med vår kundtjänst eller växel. Kundtjänsten svarar både på frågor i pågående ärenden och på allmänna frågor.

Telefonnummer

0771-235 235

Från utlandet: +46 771 235 235

Telefontider

Måndag–fredag 08.00–16.00

Särskilda öppettider under året

Vanliga frågor och svar

  • Jag har lämnat in en ansökan om medborgarskap och väntar på svar. Nu vill jag resa utomlands. Hur gör jag?

    Migrationsverket behöver passet i original för att behandla en ansökan om svenskt medborgarskap. När ärendet är avslutat skickar vi tillbaka passet samtidigt som du får ditt beslut.

    Om du har skickat in ditt pass men behöver få det tillbaka innan din ansökan blivit behandlad, kan du själv beställa tillbaka ditt pass. Då skickar vi det tillbaka till dig. Om du ska resa ska du även ange tidpunkt för resan.

    Du ska inte skicka in passet igen förrän Migrationsverket begär det. Vi kommer kontakta dig per brev när vi börjar handlägga din ansökan och behöver ditt pass igen.

  • Kommer ni inte längre att ge asylsökande permanenta uppehållstillstånd?

    Enligt det nya regeringsförslaget kan kvotflyktingar fortsatt beviljas permanent uppehållstillstånd.

    Läs mer om vad en kvotflykting är.

    Ensamkommande barn och barnfamiljer som har registrerat sin ansökan om asyl innan det nya regeringsförslaget presenterades den 24 november 2015 kan beviljas ett permanent uppehållstillstånd grundat på tidigare regler förutsatt att barnet fortfarande är under 18 år vid beslutstillfället.

  • Har jag rätt till familjeåterförening om jag får ett tillfälligt uppehållstillstånd?

    Enligt det nya regeringsförslaget kan asylsökande med flyktingstatus få återförenas med kärnfamiljen. (Som kärnfamilj räknas make/maka, sambo, registrerad partner och barn under 18 år, eller föräldrar till barn under 18 år)

    Du kan läsa mer om de olika skyddsklasserna här

  • Vad innebär ett försörjningskrav?

    Ett försörjningskrav innebär att anknytningspersonen i Sverige ska kunna försörja familjemedlemmen som kommer hit, och ska ha en bostad som är tillräckligt stor för familjen.

    Läs mer om regeringens förslag om ändrade försörjningkrav.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

  • Jag vill hyra ut bostäder för asylsökande till Migrationsverket. Hur gör jag?

    Har du lägenheter eller annat boende som du vill hyra ut kan du läsa mer om detta på vår sida för Fastighetsägare och uthyrare 

  • När får jag ett beslut i mitt ärende?

    Hur lång tid du behöver vänta beror bland annat på om din ansökan är komplett eller ej, samt vilken typ av ärende du har.

    Läs mer om vad som gäller för just det tillstånd du ansöker om.

  • Har min ansökan kommit till Migrationsverket i Sverige?

    Du kan själv kontrollera om din ansökan eller ditt överklagande registrerats som inkommen till Migrationsverket i Sverige.

    Kontrollera om din ansökan registrerats

  • Har beslut fattats i mitt ärende?

    Du kan själv kontrollera om det har fattats ett beslut i ditt ärende.

    Kontrollera om beslut fattats i ditt ärende

Callback

Du som ringer till vår kundtjänst har möjlighet att bli uppringd, så kallad callback. Du blir endast erbjuden callback om det finns lediga platser i kön.

För dig som har en funktionsnedsättning

Du kan få stöd genom att ringa oss via:

Bildtelefonilänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster (för dig som vill ha teckenspråkstolk)
Texttelefonilänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster (för dig som använder en texttelefon)
Teletallänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster (för dig som vill ha talstöd och minnesstöd)

Sidan senast uppdaterad: 2016-07-04