Bli en certifierad aktör
En arbetsgivare kan bli certifierad av Migrationsverket, vilket ger en snabbare handläggning. Migrationsverket eftersträvar att kompletta ansökningar om arbetstillstånd ska få beslut inom tio arbetsdagar vid förstagångsansökan och 20 arbetsdagar vid en förlängningsansökan.
Certifieringen gäller förstagångs- och förlängningsansökan av arbetstillstånd och ansökan från före detta studerande som har haft uppehållstillstånd i Sverige och ansöker om arbetstillstånd. Även familjemedlemmar som ansöker samtidigt som arbetstagaren ingår i certifieringen. Personer som ansöker om arbetstillstånd när de befinner sig i Sverige på grund av exempelvis besök hos arbetsgivare omfattas inte av certifieringen.
Krav för certifiering
Certifieringen innebär inte att Migrationsverket frångår eller förändrar villkoren för att bevilja arbetstillstånd. De grundläggande kraven på försörjning och löne- och anställningsvillkor i nivå med kollektivavtal gäller fortfarande. Detsamma gäller fackets rätt att i varje enskilt ärende få möjlighet att yttra sig över anställningsvillkoren.
För att bli en certifierad aktör ska kraven för arbetstillstånd vara uppfyllda. Företaget ska dessutom
- vara registrerat som arbetsgivare
- ha ekonomi för att anställa
- ha ett återkommande behov att rekrytera arbetskraft från ett land utanför EU med minst tio ansökningar om året
- ha haft minst tio ansökningar om arbetstillstånd de senaste arton månaderna (nystartade verksamheter som har funnits kortare tid än ett år kan bli certifierade trots att företaget inte har ansökt om arbetstillstånd tidigare)
- ta på sig ansvaret att lämna in webbansökningar som är kompletta
- ha uppfyllt kraven för uppehållstillstånd och arbetstillstånd om arbetsgivaren tidigare har rekryterat arbetskraft från ett land utanför EU.
För att du ska kunna få ett beslut om arbetstillstånd som en certifierad arbetsgivare måste ansökan om arbetstillstånd vara komplett.
Läs mer om kraven för arbetstillstånd
Migrationsverket eftersträvar att kompletta ansökningar om arbetstillstånd ska få beslut inom tio arbetsdagar vid förstagångsansökan och 20 arbetsdagar vid en förlängningsansökan.
En aktör kan bli avregistrerad från certifieringen om villkoren för certifieringen eller arbetstillstånd inte är uppfyllda.
Intresseanmälan om certifiering
Du lämnar intresse om att få bli certifierad genom Migrationsverkets e-tjänst. Logga in med e-legitimation för att skapa en intresseanmälan.
I intresseanmälan ska du uppge
- företagets namn, organisationsnummer, adress, telefonnummer och mejladress
- mejladress och telefonnummer till en kontaktperson
- uppgift om bransch eller typ av verksamhet (även SNI-kod
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.)
- information om eventuellt kollektivavtal
- uppgift om behovet att anställa personer från länder utanför EU återkommande under året och en motivering till detta.
Till din intresseanmälan ska du bifoga
- registreringsbevis för företaget
- årsbokslut eller årsredovisning
- balans- och resultatrapport för innevarande år.
Läs mer om högre krav för arbetstillstånd inom vissa branscher
Om ditt företag är nyregistrerat ska du även bifoga
- öppningsbalansräkning alternativt balans- och resultatrapport som ersätter årsbokslut eller årsredovisning
- en kort beskrivning av din verksamhet.
Om ditt företag bedriver tillståndspliktig verksamhet och du ska anställa personer inom yrken som kräver detta tillstånd, till exempel personliga assistenter, ska du även bifoga bevis om tillstånd för verksamheten.
Om du som arbetsgivare får stöd för korttidsarbete från Tillväxtverket, kan du behöva bifoga Tillväxtverkets beslutsmejl om stöd i din anmälan. När du gör din anmälan via e-tjänsten får du veta exakt vilka dokument som du behöver bifoga.
Nycertifiering sker var tredje månad, i mars, juni, september och december. Intresseanmälan om att bli certifierad arbetsgivare ska lämnas in senast sista dagen månaden innan. För att hinna skicka in eventuella kompletteringar rekommenderar Migrationsverket dig däremot att skicka in din anmälan tidigare än så. Anmälan som kommer in efter dessa datum får vänta tills nästa nycertifiering sker. Du som exempelvis skickar in din anmälan 1 mars får vänta tills juni innan du får besked om ditt företag har blivit certifierat eller inte. Besked om certifiering skickas till samma mejladress som du använder vid anmälan.
Krav för att använda e-tjänsten
För att kunna använda e-tjänsten behöver du ha
- en e-legitimation
- en mejladress.