Migrationsverket logotyp

Upplägg av lektioner  

I Skolverkets läroplan framgår att skolan ska främja förståelse för andra människor och förmågan till inlevelse. Detta material kan användas som stöd i det arbetet.

Vi rekommenderar att börja med basmaterialet

Basmaterialet: PowerPoint-presentation,Powerpoint med fakta och information under varje bild och broschyr.PDF

Lektionerna 2–6 kan användas helt eller delvis och behöver inte följas i någon viss ordning.

Fördjupa er i Sveriges arbete med kvotflyktingar, läs mer på sidan Sveriges flyktingkvot. Här finns bland annat information om vidarebosättning och Frågor och svar.

Ladda ner broschyren Sveriges flyktingkvot.PDF

Två autentiska asylärenden – ett med positiv utgång och ett med negativ utgång.

Rätts- och landinformationssystemet Lifoslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster med övningsuppgifter.PDF

Besök exempelvis Sidas webbsidor (du hittar länkarna på sidan Fakta och statistik) och genomför webbaserade interaktiva spel eller deras värderingsövningar.

Möte med nyan­lända

På många orter finns sfi-klasser (svenska för invandrare). Ta kontakt med skolkontoret på orten och säg att ni vill ha kontakt med någon sfi-lärare.

Ordna ett möte mellan nyanlända i en sfi-klass och din egen klass. Sfi-elever är ofta ivriga att få träffa ”svenskar”.

Sätt ihop ett frågeformulär med enkla frågor som till exempel:

  • Var kommer du ifrån?
  • Vad gjorde du i ditt hemland?
  • Hur ser din familj ut?
  • Vilka högtider har ni i ditt land?
  • Frågor om mat och klimat är neutrala.
  • Drömmar om framtiden och så vidare.

Be sfi-läraren att sätta ihop frågor som sfi-eleverna kan ställa till er! Till exempel:

  • Hur ser din familj ut?
  • Vad gör du på fritiden?
  • Vilken mat äter svenskar helst?
  • Vad gör ni på julen, midsommar och så vidare?

Frågorna är till för att ”bryta isen” och få igång ett samtal.

Sätt er i grupper med cirka fyra personer, två från varje grupp, och fråga varannan gång för att få igång ett samtal.

Om tid finns… kan man byta grupper och på så sätt lära känna flera personer.

Om man vill … kan man ”presentera” sin nyfunna vän i ett större sammanhang och berätta vad ni pratade om. Ofta kommer sfi-eleverna från olika länder i en och samma klass och det kan vara intressant att höra vad andra grupper pratade om.

Förslag på ämnen för en temadag

  • Bjud in en eller flera personer som berättar sin egen historia om hur de kom till Sverige (gärna ungdomar).
  • EU: Hur kan man göra EU:s asyl- och flyktingpolitik mer lika?
  • Läs böcker från andra kulturer – diskutera och jämför.
  • Många biofilmer tar upp aktuella ämnen, exempelvis:

– Flyga drake (The Kite Runner): Amir och Hassan är två oskiljbara vänner som växer upp i ett fredligt Afghanistan. När Sovjetunionen invaderar landet flyr Amir ...

– Se upp för dårarna är en svensk långfilm från 2007. Filmens titel kommer från en av huvudrollsinnehavarna som arbetar som tunnelbaneförare i Stockholm, säger "Se upp för dårarna, dårarna stängs" vid varje station när dörrarna ska stängas.

– Zozo är en svensk film från 2005 av Josef Fares. Zozo är en libanesisk pojke som växer upp i krigets Beirut, Libanon. Han lever ett ganska normalt liv med skola och kompisar. En dag drabbar kriget honom personligen och Zozos enda utväg är att försöka ta sig till Sverige – ett land som för honom är helt okänt.

– Lilja 4-Ever, svensk film från 2002, handlar om en 16-årig tjej från det forna Sovjetunionen som blir indragen i människohandel.

– Vingar av glas, svensk film från 2000, handlar om kulturkrockar och relationen mellan en iransk tjej och en svensk kille.

Har du fler tips och idéer om temadag eller upplägget av detta material är du välkommen att kontakta inger.lagerstrom@migrationsverket.se.

Sidan senast uppdaterad: 2020-08-17

Fick du hjälp av informationen på den här sidan?