Att söka skydd i Sverige

En person som kommer till Sverige
för att söka asyl
kan ansöka vid gränsen eller hos Migrationsverket.

Om personen  har rätt till skydd
ska Migrationsverket ge uppehållstillstånd
så fort som möjligt. 

Personer som väntar på beslut

Migrationsverket hyr lägenheter på olika platser i Sverige. Personer som väntar på beslut om de får asyl eller inte får bo i lägenheterna. De kan också välja att bo hos släkt eller vänner i Sverige. 

Om en vuxen som väntar på beslut
behöver akut sjukvård eller tandvård
får den personen betala för vården.
Barn som väntar på beslut
har samma rätt till sjukvård och tandvård
som andra barn i Sverige.

Vad kan barn och vuxna göra medan de väntar?

Barn som väntar på beslut
har rätt att gå i skolan
som andra barn och ungdomar i Sverige. 

Alla vuxna som väntar på beslut
ska göra något medan de väntar.
De kan till exempel studera
svenska eller engelska.
Om de kan visa vem de är,
till exempel visa upp ett pass,
så får de arbeta medan de väntar. 

Personer som får stanna

Personer som får uppehållstillstånd
får stanna och bo i Sverige.
De kan få hjälp att hitta någonstans att bo.
Vuxna kan söka ett lån hos CSN
för att kunna köpa möbler och andra saker
de behöver till sitt nya hem. 

Personer som inte får stanna

Den som får nej på sin ansökan
ska lämna Sverige.
Migrationsverkets personal hjälper till
med det som personen behöver ordna
innan hon eller han lämnar Sverige. 

Ensamma barn

Varje år kommer flera hundra
ensamma barn till Sverige.
Barnen söker asyl utan att ha
sina föräldrar med sig. 
Ibland får barnen bo hos släktingar.
Ibland hjälper kommunen barnen
med bostad i ett grupphem.

Sidan senast uppdaterad: 2013-11-28

Fick du hjälp av informationen på den här sidan?

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta hur vi kan göra den här sidan bättre*






Om du vill ställa en fråga till Migrationsverket hittar du kontaktuppgifter under fliken Kontakta oss.