Vad gör Migrationsverket?

Det är Migrationsverket som beslutar
om personer som kommer till Sverige från andra länder
får stanna, arbeta och bli medborgare.

Personer som vill ha asyl i Sverige
söker tillstånd att få stanna i landet.
Asyl betyder skydd.
Migrationsverket kan hjälpa till med bostad
medan personerna väntar på beslut. 

De som inte får tillstånd att stanna
ska lämna Sverige.
Migrationsverket hjälper dem att resa tillbaka.
 
Det finns personer som vill åka tillbaka
till sitt första hemland,
fast de har uppehållstillstånd i Sverige
och har bott här många år.

Migrationsverket hjälper de personerna också.

Sidan senast uppdaterad: 2013-11-28

Fick du hjälp av informationen på den här sidan?

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta hur vi kan göra den här sidan bättre*






Om du vill ställa en fråga till Migrationsverket hittar du kontaktuppgifter under fliken Kontakta oss.