Migrationsverket logotyp

Om Min sida

För att använda tjänsten Min sida krävs att du har e-legitimation. När du loggar in med e-legitimation kan du bland annat se vad som händer i ditt ärende, vilka dokument du har skickat in till Migrationsverket, se dina kontaktuppgifter och få tips på information som kan vara bra för dig att läsa. I vissa fall kan du även skicka säkra meddelanden till Migrationsverket.

Händelser

Genom att klicka på den ansökan som väntar på beslut kan du se när vissa händelser i ditt ärende ägt rum. Du kan till exempel se när din ansökan registrerades och när vi har bett dig om mer information.

Ansökan regi­strerad

Det kan ta några dagar efter att du har ansökt innan du kan se att din ansökan är registrerad. Registreringsdatum är dock alltid samma dag som din ansökan har kommit in till Migrationsverket eller ambassaden, oavsett om du ansökte på webben eller på papper.

Komplet­te­ring

Om vi har kontaktat dig för att vi behöver mer information kan du se vilket datum vi begärde in uppgifter från dig. Du kan också se när vi har tagit emot din komplettering.

Beslut

Du kan se om vi har fattat beslut i ditt ärende men av säkerhetsskäl visar vi inte vad beslutet blev. Det beror på att en ansökan kan innehålla känsliga uppgifter. Information om beslutet skickar vi hem till dig.

Medde­landen

Den här funktionen är för närvarande endast tillgänglig för dig som har ansökt om svenskt medborgarskap eller förlängning av arbetstillstånd. Du kan skicka säkra meddelanden till Migrationsverket och ställa frågor om ditt ärende. Eftersom du är inloggad vet Migrationsverket vem du är och kan ge dig personlig service. Hela konversationen sparas i Min sida och du kan läsa dina tidigare frågor och svar. Du kan även välja att få en avisering till din mejladress när Migrationsverket har svarat på ett meddelande. Du måste själv aktivera avisering under menyvalet Profil i Min sida.

Kontakt­upp­gifter

Du kan se vilka kontaktuppgifter du lämnade i din senaste ansökan. Meddela Migrationsverket om någon uppgift inte stämmer. Kontakta i första hand Migrationsverket genom att skicka ett meddelande i Min sida. Observera att namn och adress bara kan ändras hos Skatteverket

Läs om folkbokföring hos Skatteverketlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Doku­ment

Du kan kontrollera att antalet dokument stämmer överens med de du har lämnat in tillsammans med din ansökan men du kan inte se själva dokumenten.

Observera att du bara kan se de dokument du skickade med din senaste ansökan. eller dokument som du har skickat in när Migrationsverket har bett dig om mer information.

Om du har flera ärenden hos Migrationsverket sedan tidigare syns inte dokumenten för dem.

Tänk på att även om ett dokument är registrerat som en viss handling så betyder det inte att dokumentet är godkänt av handläggaren.

Statistik

Statistiken visar hur många ansökningar som väntar på beslut i din ärendekategori, men det går inte att se när ditt ärende kommer att handläggas. Du kan också se hur många beslut Migrationsverket har fattat de senaste 12 månaderna i din ärendekategori.

Om ärendet

Här finns en del övrig information i ditt ärende. Beteckningsnumret är kopplat till dig som person. När du kontaktar oss på telefon är det ofta det handläggaren frågar efter. Kontrollnummer är det nummer din ansökan har.

Bra för dig att läsa

Här finns länkar till information som kan vara bra för dig att läsa.

Sidan senast uppdaterad: 2020-08-24

Fick du hjälp av informationen på den här sidan?