Så loggar du in i våra e-tjänster

Det finns flera olika sätt för dig att logga in på Migrationsverkets e-tjänster.

Du som saknar e-legitimation och inte heller kan skapa ett konto kan kontrollera din ansökan utan inloggning. Då kan du se om din ansökan har blivit registrerad och om du har fått ett beslut.

Här kan du kontrollera din ansökan utan att logga in

E-legitimation

Du som har en e-legitimation (BankID, Mobilt BankID eller Telia e-legitimation) använder den för att logga in och få information om din ansökan eller ärende.

För att kunna få e-legitimation behöver du ha ett svenskt personnummer och vara folkbokförd i Sverige.

BankID på denna enhet (BankID) och BankID på annan enhet (Mobilt BankID)

BankID på denna enhet - Då har du BankID på samma enhet som du loggar in från.

BankID på annan enhet - Då har du BankID på telefon och loggar in från datorn.

För att få BankID måste du kontakta din bank. Hur man beställer ett BankID skiljer sig åt mellan olika banker.

Telia e-legitimation

Telia e-legitimation används numera bara av företagskunder hos Telia. Gamla kort är giltiga i max fem år. Knappen är till en början dold men visas när man klickar på "Fler alternativ".

Användarnamn och lösenord

Om du har ett konto sedan tidigare, till exempel ett konto som skapades av Migrationsverket efter att du skickat in webbansökan, använd då den inloggningsinformation (användarnamn och lösenord) som skickades till dig för att logga in. Det går också bra att logga in med det konto som skapades via den nya inloggningstjänsten (e-postadress och lösenord).

Om du saknar konto klicka på ”Skapa nytt konto” på inloggningssidan för ”Användarnamn och lösenord” för att skapa ett nytt konto. Vid skapandet av kontot ange den e-postadress som kommer att användas för fortsatt kommunikation med Migrationsverket. Det skapade kontot kan användas för e-tjänster på Migrationsverket.

Vid tvåstegsautentisering loggar du in på kontot i två steg med

  • något du vet (ditt lösenord)
  • något du har (din mobil).

E-tjänstelegitimation

För dig som vill logga in med din e-tjänstelegitimation från kommun, landsting, eller region

Några punkter att kontrollera vid problem med inloggning:

  • Är kort och kortläsare inkopplade i din dator?
  • Har du Net iD installerad på din dator?
  • Är ditt certifikat på kortet fortfarande giltigt?
  • Använder din organisation en utgående webbproxy som inspekterar TLS/SSL-trafiken? Inloggningen mot *.idp.funktionstjanster.se fungerar inte om trafiken inspekteras. Detta kan kontrolleras genom att visa webbcertifikatet i din webbläsare. Klicka på hänglåset i adressfältet och visa certifikatet. Certifikatet ska gälla för *.idp.funktionstjanster.se och får inte vara utfärdad av den egna organisationen.
  • Testa om det fungerar att logga in på SITHS Testsida.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Om du fortfarande har problem vänd dig till Migrationsverkets kontaktcenter.

Foreign eID

Om du loggar in med detta alternativ kommer du att hamna i ett väntrum där du får information om att det krävs ett svenskt personnummer för alla de e‑tjänster som använder e-legitimation. Inga internationella e-legitimationer kan alltså användas. Du kan däremot skapa ett användarkonto enligt ovan.

När du loggar ut

Om du är inaktiv på sidan och inte loggar ut själv kommer du automatiskt att loggas ut efter 30 minuter. Inaktivitet kan innebära att du exempelvis inte har klickat på en knapp eller länk, utan bara har läst eller skrivit text utan att spara.

Tänk på att stänga webbläsaren om du använder en allmän dator så att ingen annan kan komma åt den information som finns om dig.

Vad är e-legitimation och Mobilt BankID?

En e-legitimation använder du för att legitimera dig och underteckna handlingar i e-tjänster. BankID är en typ av e-legitimation som de flesta banker står bakom och som också finns i en variant för mobila enheter.

Du kan installera en e-legitimation på din dator, smartphone eller surfplatta. Om du har den på en mobil enhet kallas den Mobilt BankID. Med Mobilt BankID kan du logga in på vilken dator som helst så länge du har din smartphone eller surfplatta med dig.

Vem kan få e-legitimation?

För att kunna få e-legitimation behöver du ha ett svenskt personnummer och vara folkbokförd i Sverige.

Hur skaffar jag en e-legitimation?

Om du har en internetbank så loggar du in där och laddar ner din e-legitimation. Det är gratis. Om du inte kan få e-legitimation genom din bank finns möjlighet att få en genom Skatteverket (avgifter tillkommer).

Sidan senast uppdaterad: 2019-06-04

Fick du hjälp av informationen på den här sidan?

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta hur vi kan göra den här sidan bättre*






Om du vill ställa en fråga till Migrationsverket hittar du kontaktuppgifter under fliken Kontakta oss.