Så loggar du in i våra e-tjänster

Det finns flera olika sätt för dig att logga in på Migrationsverkets e-tjänster.

Du som saknar e-legitimation och inte heller kan skapa ett konto kan kontrollera din ansökan utan inloggning. Då kan du se om din ansökan har blivit registrerad och om du har fått ett beslut.

Här kan du kontrollera din ansökan utan att logga in

Användarnamn/e-postadress och lösenord

Om du skapade dit konto efter 4 december 2018 loggar du in med din e-postadress och ditt lösenord.
Om du har ett konto sedan tidigare, till exempel från när du skickade in din webbansökan, använd då det sex tecken långa användarnamnet och det lösenord du fick via mejl för att logga in.

Om du saknar ett konto kan du skapa ett nytt. Det gör du under inloggningsalternativet ”Användarnamn och lösenord”. Välj sedan ”Skapa ett nytt konto”. När du skapar ett nytt konto ska du ange en e-postadress som du själv har tillgång till eftersom den kommer att användas i den fortsatta kommunikationen med Migrationsverket.

E-legitimation

Du som har en e-legitimation (BankID, Mobilt BankID eller Telia e-legitimation) använder den för att logga in och få information om din ansökan eller ärende.

För att kunna få e-legitimation behöver du ha ett svenskt personnummer och vara folkbokförd i Sverige.

BankID och Mobilt BankID

För att få BankID måste du kontakta din bank. Hur du beställer ett BankID skiljer sig åt mellan olika banker.

Telia e-legitimation

Telia e-legitimation används främst av företagskunder hos Telia.

Du som privatperson kan också använda det här alternativet om du har ett id-kort från Skatteverket med Telia e-legitimation (som utfärdades fram till september 2017). Dessa e-legitimationer har slutat att tillverkas och gamla kort är giltiga i max fem år.

E-tjänstelegitimation (för kommuner, landsting och regioner)

Du som vill logga in med din e-tjänstelegitimation väljer ”Kommun, landsting, eller region” i rullistan på inloggningssidan. Idag används SITHS-kort, men på sikt kommer det att ersättas av Efos (E-identitet för offentlig sektor).

Några punkter att kontrollera vid problem med inloggning:

  • Är kort och kortläsare inkopplade i din dator?
  • Har du Net iD installerad på din dator?
  • Är ditt certifikat på kortet fortfarande giltigt?
  • Använder din organisation en utgående webbproxy som inspekterar TLS/SSL-trafiken? Inloggningen mot *.idp.funktionstjanster.se fungerar inte om trafiken inspekteras. Detta kan kontrolleras genom att visa webbcertifikatet i din webbläsare. Klicka på hänglåset i adressfältet och visa certifikatet. Certifikatet ska gälla för *.idp.funktionstjanster.se och får inte vara utfärdad av den egna organisationen.
  • Testa om det fungerar att logga in på SITHS Testsida.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Om du fortfarande har problem vänd dig till Migrationsverkets kontaktcenter.

Foreign eID

Om du loggar in med detta alternativ kommer du att hamna på en sida där du får information om att det krävs ett svenskt personnummer för alla de e‑tjänster som använder e-legitimation. Inga internationella e-legitimationer kan alltså användas.

När du loggar ut

Om du är inaktiv på sidan och inte loggar ut själv kommer du automatiskt att loggas ut efter 30 minuter. Inaktivitet kan innebära att du exempelvis inte har klickat på en knapp eller länk, utan bara har läst eller skrivit text utan att spara.

Tänk på att stänga webbläsaren om du använder en allmän dator så att ingen annan kan komma åt den information som finns om dig.

Om du avbryter din ansökan eller råkar ut för tekniska avbrott måste du logga in på nytt inom 48 timmar för att den information du har skrivit inte ska raderas. Om du behöver logga in för att fortsätta din ansökan måste du göra det från samma sida som där du påbörjade din ansökan.

Vad är e-legitimation och Mobilt BankID?

En e-legitimation använder du för att legitimera dig och underteckna handlingar i e-tjänster. BankID är en typ av e-legitimation som de flesta banker står bakom och som också finns i en variant för mobila enheter.

Du kan installera en e-legitimation på din dator, smartphone eller surfplatta. Om du har den på en mobil enhet kallas den Mobilt BankID. Med Mobilt BankID kan du logga in på vilken dator som helst så länge du har din smartphone eller surfplatta med dig.

Vem kan få e-legitimation?

För att kunna få e-legitimation behöver du ha ett svenskt personnummer och vara folkbokförd i Sverige.

Hur skaffar jag en e-legitimation?

Om du har en internetbank så loggar du in där och laddar ner din e-legitimation. Det är gratis. Om du inte kan få e-legitimation genom din bank finns möjlighet att få en genom Skatteverket (avgifter tillkommer).

Sidan senast uppdaterad: 2019-04-23

Fick du hjälp av informationen på den här sidan?

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta hur vi kan göra den här sidan bättre*






Om du vill ställa en fråga till Migrationsverket hittar du kontaktuppgifter under fliken Kontakta oss.