Krav för webbansökan

För att kunna göra en webbansökan ska du

  • ha fyllt 18 år
  • ha en giltig e-postadress
  • kunna betala ansökningsavgiften med Visa- eller Mastercard/Eurocard-kort
  • kunna skanna eller fotografera de dokument som ska bifogas
  • ha ett program som läser pdf-format, till exempel Acrobat Readerlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
  • i första hand använda Internet Explorer som webbläsare. Uppstår det problem kan du prova att använda Google Chrome eller Mozilla Firefox.

Bifoga dokument

Dokument som du skickar in som bilagor till webbansökan ska vara i formaten pdf, doc, docx, jpg, png, rtf eller txt. Endast latinska tecken är tillåtna i filnamnet. Ett dokument får inte vara större än 2 megabyte (MB).

Observera att i vissa webbläsare går det inte att öppna blanketterna eller fylla i dem. Spara då ned dem på din dator och öppna dem med ett pdf-program, t.ex. Acrobat Reader. Du kan också pröva att öppna blanketterna i en annan webbläsare. Om du öppnar blanketterna i senaste versionen av Acrobat Reader kan du också spara den ifyllda blanketten.

Kontrollera att all information på dokumenten du skickar med syns tydligt. På passkopiorna måste även siffror och tecken längst upp och längst ned på passidorna synas tydligt.

Dokumenten bör vara översatta till svenska eller engelska av auktoriserad översättare. Du ska alltid skicka med en kopia av originaldokumentet.

Inställningar i webbläsaren

Din webbläsare måste tillåta Javascript för att du ska kunna göra en webbansökan. Du måste också tillåta användningen av kakor (cookies). Oftast är webbläsaren inställd på att acceptera både Javascript och cookies (såvida du inte själv ändrat de inställningarna).

Användarvillkor

För att göra en webbansökan måste du godkänna användarvillkoren. Det gör du när du registrerar dig som användare.

Användarvillkor för webbansökan
Användarvillkor för visumansökan

Att tänka på när du ansöker på webben

  1. Du ska först registrera dig. När du har gjort det dig får du ett mejl till den e-postadress du har angett som innehåller användarnamn, lösenord och en länk till ansökningsformuläret.
    Om du inte får något mejl från Migrationsverket kan det bero på att spam-filtret i ditt e-postprogram har uppfattat mejlet som skräppost. Du bör därför kontrollera din mapp för skräppost.
  2. Du har 1,5 timme på varje sida för att fylla i uppgifterna.
  3. Använd bara knapparna i formuläret för att gå framåt eller bakåt i ansökan, använd inte webbläsarens knappar till detta.
  4. Om du avbryter din ansökan eller råkar ut för tekniska avbrott måste du logga in på nytt inom 48 timmar för att den information du har skrivit inte ska raderas. Logga in via länken i mejlet du fick när du registrerade dig som användare.
  5. Om du har glömt ditt lösenord kan du byta lösenord via länken i mejlet du fick när du registrerade dig som användare.
  6. När du har fyllt i alla frågor kan du välja att skriva ut din ansökan för att kontrollera att den är rätt ifylld.
  7. När du har godkänt din ansökan kan du inte längre ändra några uppgifter. Du kan inte heller skicka in dokument.
  8. När du är klar med din ansökan får du en bekräftelse till din e-postadress.
varningstriangel

Säkerhet

Migrationsverket använder tekniskt skydd för att förhindra att obehöriga får tillgång till dina uppgifter. Av säkerhetsskäl uppmanas du ändå att vara noga med att inte uppge mer personliga uppgifter än nödvändigt i textrutor märkta med symbolen ovan.

Tekniska problem?

Kontakta vår webbsupport.

Sidan senast uppdaterad: 2017-03-30

Fick du hjälp av informationen på den här sidan?