Förlänga arbetstillståndet

Om du har ett arbetstillstånd och vill fortsätta arbeta efter att ditt tillstånd gått ut ska du ansöka om att förlänga ditt arbetstillstånd. Om du har haft tillstånd som arbetstagare i sex månader eller mer och ansöker innan ditt nuvarande tillstånd går ut har du rätt att fortsätta arbeta i väntan på beslut.

Information till dig som har haft tillstånd för arbete i Sverige och vill ansöka om förlängt tillstånd för arbete

När du ansöker om förlängt arbetstillstånd kontrollerar Migrationsverket att villkoren för arbetstillstånd har varit uppfyllda under alla dina tidigare tillståndsperioder. För att ansökan ska bli komplett behöver du därför skicka in dokument som visar att bland annat lön och försäkringar har varit uppfyllda varje månad under alla perioder som du har haft tillstånd för arbete i Sverige.

Om du har haft arbetstillstånd eller uppehållstillstånd av andra skäl som också gett dig rätt att arbeta måste du ha haft tillstånd i sex månader eller mer för att få fortsätta arbeta i väntan på beslut. Det gäller den som har haft uppehållstillstånd för till exempel studier eller som anhörig till någon i Sverige. Om du byter arbetsgivare eller yrke, och lämnar in en ny ansökan om arbetstillstånd innan ditt tidigare tillstånd går ut, kan du börja arbeta innan du har fått ditt beslut oavsett hur lång tid du har haft arbetstillstånd i Sverige.

Förlänga tillståndet för arbete

För att du ska kunna förlänga ditt arbetstillstånd måste din lön och övriga anställningsvillkor ha varit minst i nivå med kollektivavtal eller praxis inom yrket eller branschen. Du ska även ha arbetat i sådan omfattning att din lön kommit upp i minst 13 000 kronor i månaden före skatt. Villkoren ska ha varit uppfyllda under hela den tid som du har haft arbetstillstånd i Sverige.

Du måste också ha omfattats av sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring vid arbetsskada och tjänstepensionsförsäkring under hela den tid du har haft arbetstillstånd i Sverige.

När du ansöker om förlängt arbetstillstånd kommer du att behöva visa att villkoren för arbetstillståndet har varit uppfyllda varje månad under hela tiden du har haft arbetstillstånd i Sverige. Du ska även visa att du erbjuds ett arbete där villkoren för arbetstillstånd är uppfyllda.

Kontrolluppgifter från Skatteverket

För att visa att du uppfyllt villkoren för arbetstillstånd ska du skicka in en sammanställning av dina kontrolluppgifter från Skatteverket för alla år som du har arbetat i Sverige, som visar både din sammanlagda inkomst och vem som har betalat din lön eller andra inkomstkällor.

För att få fram en sammanställning över samtliga kontrolluppgifter måste du kontakta Skatteverket.

Hos dem ska du be om att få en sammanställning av kontrolluppgifter som visar både inkomst från samtliga arbetsgivare och inkomst från Försäkringskassan. Skatteverket skickar då en sammanställning av dina kontrolluppgifter till den adress som du är folkbokförd på.

Du kan även besöka Skatteverket på något av deras servicekontor. Där kan du legitimera dig och få sammanställningen av dina kontrolluppgifter direkt på plats.

Hitta kontaktuppgifter och adresser till Skatteverket på deras webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Byte av arbetsgivare eller yrke

Under de första 24 månaderna gäller arbetstillståndet bara hos den arbetsgivare och för det yrke som står i ditt beslut. Om företaget du arbetar på byter organisationsnummer, du får en ny arbetsgivare eller nya arbetsuppgifter, eller om arbetsvillkoren förändras gäller inte längre ditt arbetstillstånd. Då ska du lämna in en ny ansökan om arbetstillstånd. Det framgår av ditt tidigare beslut vilket arbete ditt arbetstillstånd gäller för.

När du har haft arbetstillstånd i 24 månader och har fått en förlängning på ditt arbetstillstånd kan du byta arbetsgivare utan att lämna in en ny ansökan så länge du arbetar inom samma yrke. Om ditt nya arbete innebär att du byter yrke ska du lämna in en ny ansökan. Det framgår av ditt tidigare beslut hur ditt arbetstillstånd är begränsat och till vilket yrke.

När du har lämnat in din ansökan kan du börja arbeta innan du har fått beslut under förutsättning att du ansökt innan ditt tidigare tillstånd gått ut. Din nya arbetsgivare måste ha annonserat ut tjänsten i Sverige och inom EU/EES och Schweiz innan du påbörjar din anställning.

När du ansöker om förlängt arbetstillstånd kommer du att behöva visa att villkoren för arbetstillståndet har varit uppfyllda varje månad under hela tiden du har haft arbetstillstånd i Sverige. Du ska även visa att du erbjuds ett arbete där villkoren för arbetstillstånd är uppfyllda.

Läs om hur arbetsgivaren ska ha annonserat din nya tjänst

Permanent uppehållstillstånd

När du haft arbetstillstånd som arbetstagare och arbetat i sammanlagt fyra år under de senaste sju åren kan du få permanent uppehållstillstånd. Du ska ha arbetat för den arbetsgivare och med det yrke som du har haft arbetstillstånd för.

Så ansöker du om att förlänga ditt arbetstillstånd

1

Arbetsgivaren påbörjar ansökan

Din arbetsgivare eller uppdragsgivare i Sverige påbörjar ansökan om arbetstillstånd genom att skapa ett anställningserbjudande. Din arbetsgivare behöver uppgifter om ditt namn, födelsedatum, medborgarskap, din utbildning och e-postadress.

Det är viktigt du har tillgång till den e-postadress du ger till din arbetsgivare fram tills det att du fått beslut på din ansökan. Migrationsverket kommer använda e-postadressen för att kommunicera med dig under tiden du ansöker om arbetstillstånd.

Information till arbetsgivare

2

Du får ett mejl

När arbetsgivaren skapat anställningserbjudandet får du ett mejl med information om hur du ska göra för att ansöka om arbetstillstånd.

I ansökan fyller du i uppgifter om dig själv. Om du har familj i Sverige som också behöver uppehållstillstånd ansöker du om tillstånd för dem samtidigt. Du ska också kontrollera att uppgifterna om dina anställningsvillkor i anställningserbjudandet stämmer med det du och din arbetsgivare har kommit överens om.

Läs mer om tillstånd för familjen

3

Bifoga dokument

De här dokumenten ska du skanna eller fotografera och skicka med din ansökan

  • kopior av de sidor i ditt pass som visar personuppgifter, foto, namnteckning, passnummer, utfärdandeland, giltighetstid, den maskinläsbara koden på identitetssidan och om du har tillstånd att bo i andra länder än ditt hemland
  • sammanställning av dina kontrolluppgifter från Skatteverket för alla år som du har arbetat i Sverige, som visar både din sammanlagda inkomst och vem som har betalat din lön eller andra inkomstkällor
  • dokument som visar din lön varje månad som du har arbetat i Sverige
  •  intyg om anställning från samtliga arbetsgivare du har haft i Sverige
  • intyg som visar eventuell frånvaro från ditt arbete, till exempel utbetalningsbesked från Försäkringskassan
  • intyg som visar att du har omfattats av sjukförsäkring, trygghetsförsäkring vid arbetsskada, livförsäkring och tjänstepensionsförsäkring under hela tiden som du har haft arbetstillstånd. Om du har bytt anställning under perioden ska du visa att du omfattades av samtliga försäkringar under samtliga anställningar
  • fullmakt om du är ombud för den sökande.

Du ska skicka in dokument som gäller för alla anställningar du har haft om du har bytt arbetsgivare eller yrke under tillståndstiden. Tänk på att förbereda alla dokument innan du påbörjar din del av ansökan.

Om ditt pass är på väg att gå ut bör du förlänga det eftersom du inte kan få tillstånd för längre tid än ditt pass är giltigt.

Sammanställning av kontrolluppgifter

För att få fram sammanställning över samtliga kontrolluppgifter måste du kontakta Skatteverket.

Hos dem ska du be om att få en sammanställning av kontrolluppgifter som visar både inkomst från samtliga arbetsgivare och inkomst från Försäkringskassan. Skatteverket skickar då en sammanställning av dina kontrolluppgifter till den adress som du är
folkbokförd på.

Du kan även besöka Skatteverket på något av deras servicekontor. Där kan du legitimera dig och få sammanställningen av dina kontrolluppgifter direkt på plats.

Hitta kontaktuppgifter och adresser till Skatteverket på deras webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Fullmakt att företräda dig

Om du vill att någon annan ska företräda dig i ditt ärende hos Migrationsverket kan du ge en fullmakt till den personen. En fullmakt kan till exempel ge någon annan rätt att ansöka, ta del av skälen för ett beslut eller överklaga ett beslut för din räkning. Fullmakten ska skrivas och undertecknas av dig som ger fullmakt till någon annan och ska visas upp i original om Migrationsverket begär det. Du som är över 18 år och vill att en annan familjemedlem ska företräda dig behöver också lämna in en fullmakt.

För att ge fullmakt till en annan person kan du använda blanketten Fullmakt. Blanketten gäller för dig som har ansökt om uppehållstillstånd på grund av arbete, studier, anknytning eller besök.

Fullmakt, blankett nummer 106011PDF


Om din familj ansöker samtidigt ska du också bifoga

  • kopior av de sidor i dina familjemedlemmars pass som visar personuppgifter, foto, namnteckning, passnummer, utfärdandeland, giltighetstid, den maskinläsbara koden på identitetssidan och om de har tillstånd att bo i andra länder än deras hemland.

Om din familj inte ansökte om tillstånd när du ansökte om arbetstillstånd förra gången och de nu ska flytta till dig i Sverige ska du också skicka med

  • kopior av de sidor i sina pass som visar personuppgifter, foto, namnteckning, passnummer, utfärdandeland, giltighetstid, den maskinläsbara koden på identitetssidan och om de har tillstånd att bo i andra länder än deras hemland
  • kopia av vigselbevis, äktenskapsbevis eller motsvarande (gäller gifta par och registrerad partner)
  • dokument som visar att ni har bott tillsammans i hemlandet (gäller sambor)
  • födelsebevis för barn
  • medgivande från den andre vårdnadshavaren, om den inte följer med till Sverige, där det framgår att barnet får flytta till Sverige
  • dokument som visar att barn över 21 år är beroende av föräldern för sin försörjning
  • adoptionshandlingar om barnet är adopterat
  • fullmakt om du är ombud för alla medsökande familjemedlemmar som är över 18 år.

Dokumenten bör vara översatta till svenska eller engelska av auktoriserad översättare. Du ska alltid skicka in både en kopia av dokumentet i original och en kopia av översättning av dokumentet.

Om du får ett permanent uppehållstillstånd gäller andra krav för din medsökande familj. I de flesta fall krävs då att du uppfyller ett försörjningskrav.

Läs mer om försörjningskravet

Medgivande

Ett medgivande är ett undertecknat brev från den förälder som är vårdnadshavare men inte följer med till Sverige, där hon eller han godkänner att ert barn beviljas uppehållstillstånd för bosättning i Sverige. Medgivandet bör innehålla

  • namn, födelsedatum och adress för den förälder som ger sitt medgivande
  • namn och födelsedatum på barnet som medgivandet gäller
  • att föräldern godkänner att barnet beviljas uppehållstillstånd för bosättning i Sverige
  • namnteckning av föräldern som ger medgivandet och namnförtydliga.

Läs mer om tillstånd för din familj och hur de ska besöka den svenska ambassaden eller generalkonsulatet för att få uppehållstillståndskort. Gäller familjemedlemmar som befinner sig utanför Sverige.

4

Betala och skicka in ansökan

I de allra flesta fall betalar du en avgift. Du betalar med ett Visa- eller Mastercardkort. Kortet måste vara aktiverat för internetbetalning. Kontakta din bank om du vill få mer information.

När eventuell avgift är betald skickar du in ansökan. Du och din arbetsgivare får ett mejl med en bekräftelse på att din ansökan är inskickad. Migrationsverket kommer kontakta er om det behövs mer information.

Information om avgifter för arbetstillstånd

5

Migrationsverket handlägger

Har du lämnat in en ansökan om förlängning har du rätt att vara kvar i Sverige tills Migrationsverket fattat sitt beslut. Du har också rätt att fortsätta arbeta hos din arbetsgivare om ansökan är gjord innan det nuvarande tillståndet går ut.

Tänk på att du bara har rätt att fortsätta arbeta under väntetiden om din ansökan har kommit in till Migrationsverket innan ditt tidigare tillstånd gått ut.

För att Migrationsverket ska kunna fatta beslut i ditt ärende krävs det att alla uppgifter är ifyllda och alla nödvändiga dokument finns med. Det innebär att handläggningstiden blir kortare om allt som krävs finns med från början än om ansökan kompletteras i efterhand.

Observera att Migrationsverket i vissa fall kan behöva utreda ansökan ytterligare även om alla uppgifter är ifyllda och alla dokument har skickats med.

Handläggningstider för arbetstillstånd

Resa utomlands under handläggningstiden

Om du reser utomlands i samband med att ditt tillstånd går ut kan det bli svårt för dig att komma in i Sverige innan du har fått ditt nya tillstånd beviljat. Du kan då behöva vänta på ditt nya beslut utanför Sverige. Om du av brådskande skäl måste resa tillbaka till Sverige innan dess finns det möjlighet att ansöka om ett visum för inresa. Med ett sådant visum får du resa tillbaka till Sverige och där invänta ditt beslut om förlängning. Du ansöker om visum på en svensk ambassad eller generalkonsulat i det land du befinner dig i. Om du är viseringsfri kan du resa till Sverige utan att ansöka om ett visum.

Länder vars medborgare behöver visum för att resa till Sverigelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

6

Underlag för uppehållstillståndskort

Om du får tillstånd för mer än tre månader får du ett uppehållstillståndskort. Kortet är ett bevis på att du har tillstånd att vara i Sverige och innehåller bland annat foto på dig och dina fingeravtryck. Du ska därför boka en tid på Migrationsverket för att bli fotograferad och lämna dina fingeravtryck så snart som möjligt. Det behöver du göra även om du tidigare haft ett uppehållstillståndskort eftersom ditt foto och dina fingeravtryck inte kan sparas.

Läs mer om uppehållstillståndskort

Boka tid på Migrationsverket för att bli fotograferad och lämna dina fingeravtryck

7

Du får beslutet

Du får ett mejl om att beslutet är fattat. Själva beslutet skickas sedan hem till din adress i Sverige. Din arbetsgivare eller uppdragsgivare får samtidigt ett meddelande om beslutet per post.  

Du kan få tillstånd för den tid anställningen gäller men aldrig längre än ditt pass är giltigt. Ett arbetstillstånd kan beviljas för högst två år i taget. Om Migrationsverket har svårt att bedöma hur länge anställningen ska vara, kan du få ett kortare tillstånd. När uppehållstillståndskortet är klart skickas det hem till dig inom cirka en vecka.

Permanent uppehållstillstånd

När du haft arbetstillstånd som arbetstagare och arbetat i sammanlagt fyra år under de senaste sju åren kan du få permanent uppehållstillstånd. Ditt permanenta uppehållstillstånd gäller så länge du är bosatt i Sverige. Tänk på att om du under längre perioder under tillståndstiden inte bott i Sverige eller inte arbetat kan det påverka möjligheten att få permanent uppehållstillstånd.

Överklaga beslut om arbetstillstånd

Om Migrationsverket avslår din ansökan om arbetstillstånd kan du överklaga beslutet inom tre veckor från den dag då du fick ta del av beslutet. Information om hur du gör finns i ditt beslut.

Om du avslutar ditt arbete eller om du får erbjudande om arbete hos en annan arbetsgivare

Om du inte ansöker på webben

Om du inte kan ansöka på webben fyller du i blanketten Ansökan om tillstånd att arbeta i Sverige – för dig som är i Sverige, nummer 150011. Om din familj i Sverige också behöver uppehållstillstånd ska varje familjemedlem skicka in en egen ansökan. På ansökningsblanketten framgår vilka dokument som du ska bifoga.

Observera att du som har ett tidsbegränsat uppehållstillstånd på grund av skyddsbehov och som vill ansöka om permanent uppehållstillstånd som anställd eller egenföretagare inte ska fylla i en blankett. Du ska istället ansöka genom ett personligt besök på Migrationsverket.

Läs mer om hur du gör för att lämna in din ansökan

Ansökan om tillstånd att arbeta i Sverige – för dig som är i Sverige, blankett nummer 150011 (på svenska)PDF

Ansökan om tillstånd för familjemedlemmar till arbetstagare, gästforskare, idrottsutövare och egna företagare, blankett nummer 132011 (på svenska)PDF

Skicka ansökan till:

Migrationsverket
Box 3100
903 03 Umeå

I de flesta fall betalar du en avgift.

Läs mer om avgifter och hur du betalar

Du som har sökt asyl och har fått ett tidsbegränsat uppehållstillstånd

Om du har sökt asyl och fått ett tidsbegränsat uppehållstillstånd kan du få permanent uppehållstillstånd när tiden för tillståndet går ut om du har ett arbete som du kan försörja dig på. Det gäller även dig som har tidsbegränsat uppehållstillstånd på grund av synnerligen eller ömmande omständigheter. Förutom att din lön och övriga anställningsvillkor ska ha varit minst i nivå med svenska kollektivavtal eller praxis inom yrket eller branschen måste du vara 25 år eller äldre. Om du är under 25 år kan du få permanent uppehållstillstånd på grund av arbete om du har fullföljt en gymnasieutbildning eller motsvarande. Din arbetsgivare måste också ha anmält till Skatteverket att du arbetar där. Anmälan ska vara gjord när du börjar din anställning eller innan ditt tidsbegränsade tillstånd tar slut. Du ska ha påbörjat din anställning och din ansökan ska ha kommit in till Migrationsverket innan ditt tidsbegränsade tillstånd tar slut.

Läs mer om vilka krav som gäller för att du ska få ett permanent uppehållstillstånd

Sidan senast uppdaterad: 2017-10-27

Fick du hjälp av informationen på den här sidan?