Migrationsverket logotyp

2020-08-26

Ansök om förlängt uppehållstillstånd på webben

Migrationsverket öppnar en ny e-tjänst som gör det enklare för dig att ansöka om förlängning av ditt uppehållstillstånd på webben.

Den nya e-tjänsten är till för dig som har tidsbegränsat uppehållstillstånd enligt den tillfälliga lagen. Den kan användas av både dig som kom till Sverige som asylsökande och dina familjemedlemmar som kom till Sverige senare.

Säker inlogg­ning med e-legi­ti­ma­tion

För att använda den nya e-tjänsten behöver du en svensk e-legitimation (till exempel BankID) och en mejladress. Första gången du använder e-tjänsten loggar du in med både din e-legitimation och en kod som du får till din mejladress. Om du vill logga in flera gånger behöver du därefter bara använda din e-legitimation. Det här är en säker inloggning som innebär att du kan göra hela din ansökan på webben och inte behöver skicka några blanketter till Migrationsverket.

Du kan göra din ansökan på webben tidigast två månader innan ditt nuvarande uppehållstillstånd slutar gälla, men du behöver inte längre vänta på att få ett brev med en kod från Migrationsverket för att kunna ansöka.

Du kan använda din e-legitimation för att ansöka om förlängning åt både dig och dina barn. Barn utan vårdnadshavare i Sverige kan använda e-tjänsten själva, och Migrationsverket kommer därefter att kontakta barnets gode man för att få ansökan bekräftad.

Digi­tala bilagor

Den nya e-tjänsten är lätt att använda. Du får svara på frågor och ladda upp alla dina dokument digitalt. I slutet av ansökan får du se en sammanställning av vad du har svarat och vilka dokument du har laddat upp. Förbered dig genom att skaffa e-legitimation och ordna digitala kopior på de dokument som du vill bifoga till din ansökan.

Läs hur du använder den nya e-tjänsten och vilka dokument du behöver för att ansöka

Skatteverket informerar om hur du skaffar e-legitimation, om du inte redan har enlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster