Så går det till

Om det är aktuellt för dig att göra en digital passkontroll, kommer vi att mejla dig ett erbjudande inom ett par dagar efter att du har skickat in din ansökan.

Mejlet skickas till den mejladress som har angett i e-tjänsten. Om du är ett ombud med fullmakt måste du vidarebefordra mejlet till personen som ansökan gäller.

Mejlet innehåller en personlig länk till e-tjänsten Digital passport check. Där hittar du en lista över vilka pass som ingår i din ansökan som kan kontrolleras digitalt.

Länken är giltig i 7 dagar

Observera att den personliga länken endast är giltig i 7 dagar från det att mejlet skickas ut. Vi kan inte skicka en ny länk till e-tjänsten, så detta är din enda chans att få ditt pass kontrollerat digitalt. Om du inte har möjlighet att dela med dig av dina passuppgifter innan din personliga länk upphör att gälla, kan du behöva visa upp ditt pass personligen.

Ladda ner appen Freja från App Store, Google Play eller Huawei Gallery. Appen är gratis.

Freja-appen

För att kunna använda Freja-appen behöver du ha en telefon eller surfplatta med en fungerande kamera och en NFC-läsare. De flesta telefoner idag har en NFC-läsare, det är den funktion som du till exempel använder för att betala i butiker genom att hålla telefonen mot en läsare.

Vi rekommenderar att du laddar ner Freja-appen till en separat telefon eller surfplatta för varje pass som ska kontrolleras. Freja-appen kan endast hantera ett pass på varje enhet.

Om du vill dela flera pass men bara har en telefon eller surfplatta måste du vänta på att Freja ska verifiera en identitet och dela det passet. Du behöver sedan ta bort appen och upprepa processen med nästa pass.

Starta Freja-appen
Vi rekommenderar att du slår på notiser för appen.

Ange och bekräfta en mejladress, och välj en pinkod

Ta ett foto av dig själv med hjälp av Freja-appen

Skapa en id-handling genom att skanna fotosidan och chippet i passet
Appen guidar dig så att Freja kan läsa av all nödvändig data. Observera att det är huvudfotosidan med den långa sifferkoden längst ner som du ska skanna.

Illustration som visar hur du skannar ditt pass.

Slutkontroll av pass
Förbered dig inför slutkontrollen genom att titta in i kameran så att Freja kan verifiera att det pass som du har skannat verkligen tillhör dig.

Skicka in id-handling
Nu är din id-handling tillagd och redo att skickas till Freja för verifiering. Tryck på knappen i appen för att skicka in.

Om du inte kan eller vill dela passuppgifter

Om du av någon anledning inte kan eller vill skanna ditt pass med Freja, ber vi dig meddela oss detta.

Använd din personliga länk till e-tjänsten Digital passport check och svara att du inte kan eller vill dela med dig av dina passuppgifter, så vi kan börja behandla din ansökan så snart som möjligt. Vi kontaktar dig med mer information om du behöver visa upp ditt pass personligen.

Frejas slutliga säkerhetskontroll kan ta upp till 24 timmar, men går fortare på vardagar klockan 08.00–22.00 svensk tid. När kontrollen är klar får du ett mejl eller en notis från Freja om att de har verifierat din identitet.

Om Freja meddelar dig att de inte kan verifiera din identitet ber vi dig att använda e-tjänsten Digital passport check för att så snart som möjligt meddela oss att du inte kan dela dina passuppgifter digitalt. Då kan vi börja behandla din ansökan så snart som möjligt. Vi kontaktar dig med mer information om du behöver visa upp ditt pass personligen.

Du kan nu gå in i e-tjänsten Digital passport check via din personliga länk och dela dina passuppgifter med Migrationsverket.

I e-tjänsten ser du en lista över de pass som finns registrerade.

  1. För varje pass i listan kan du välja att dela passuppgifter eller att inte dela passuppgifter. I listan kan du också se om något av de pass som du har angett i din ansökan inte kan kontrolleras digitalt. Det kan till exempel bero på att det passet tillhör en person som inte är viseringsfri.
  2. När du har valt "Dela passuppgifter" måste du öppna Freja-appen på den enhet som du har skannat det aktuella passet med. I Freja-appen kommer du nu att behöva godkänna delningen av passuppgifter med Migrationsverket. När du har gjort det kan du gå vidare till att dela nästa pass.

Migrationsverket kan nu börja handlägga din ansökan.

Om du inte har kunnat eller velat dela något av passen i din ansökan, kommer vi att kontakta dig via mejl om du behöver boka tid på ambassaden eller Migrationsverkets servicecenter för att visa upp ditt pass personligen.