Banker

En asylsökande med rätt att arbeta har möjlighet att öppna ett bankkonto. Banken ansvarar för att kontrollera att den asylsökandes LMA-kort är giltigt och att hen har rätt att arbeta.

Om en asylsökande vill öppna ett bankkonto behöver hen ta med sig ett giltigt LMA-kort som visar att hen är undantagen kravet på arbetstillstånd och har rätt att arbeta, så kallat AT-UND. Hen ska också ta meden vidimerad kopia av den id-handling som finns hos Migrationsverket.

LMA-kort

LMA betyder Lagen om mottagande av asylsökande mfl. LMA-kortet är inte en id-handling, utan endast ett bevis på att en person är asylsökande och har rätt att vistas i Sverige i väntan på beslut. LMA-kortet innehåller även information om den asylsökande har rätt att arbeta, så kallat AT-UND.

Bild av LMA-kort, fram- och baksidaFörstora bilden

LMA-kort. Klicka på bilden för att få den större.

Kontrol­lera giltig­hetstid och AT-UND

LMA-kort har en QR-kod som gör det enkelt att kontrollera uppgifterna på kortet. Alla som har tillgång till en QR-läsare, till exempel med en smartphone eller en handscanner, kan kontrollera om kortet är giltigt och om personen på fotot har rätt att arbeta. Ingen mer personlig information om den asylsökande visas och sökningen loggas inte. Saknas tillgång till QR-läsare kan kontrollen göras med hjälp av den unika webbadressen som finns på baksidan av varje kort.

Migrationsverket uppdaterar LMA-kortets giltighetstid och uppgiften om AT-UND digitalt, och uppgifterna som visas när ni scannar QR-koden är alltid aktuella. Ett kort räcker under hela asylprocessen. Den asylsökande behöver endast byta ut det om hen förlorar kortet eller om personuppgifterna ändras.

Genom att spara en kopia av LMA-kortet kan banken kontrollera att den asylsökande bankkunden fortfarande har rätt att arbeta utan att hen behöver besöka er. Observera att kontrollen då avser det unika kortet. Om den asylsökande har fått ett nytt kort utfärdat kommer en scanning av det gamla kortets QR-kod visa att kortet inte är giltigt.

Migra­tions­verket kan lämna ut viss infor­ma­tion

Du som banktjänsteman kan vända dig till Migrationsverket via mejltjänst för att få information om en asylsökande som vill öppna ett bankkonto. Det gäller även om du behöver kontrollera uppgifterna efter att ett konto har öppnats. Tjänsten möjliggör att asylsökande vars originalhandlingar har omhändertagits av Migrationsverket ändå kan öppna ett bankkonto.

Migrationsverket ska enligt överenskommelse bistå med att göra vissa kontroller i våra system. Det är däremot det enskilda bankkontoret som avgör om underlaget är tillräckligt för att låta den asylsökande öppna bankkonto.

Uppgifterna som Migrationsverket kan bekräfta framgår av LMA-kortet. Om det finns ett registrerat samtycke från den sökande i dennes asylärende kan Migrationsverket bekräfta följande uppgifter:

  • namn
  • födelsedatum
  • registrerat medborgarskap
  • födelseort och land
  • om LMA-kortet är giltigt eller ej
  • om personen är undantagen krav på arbetstillstånd (AT-UND)
  • vidimerad id-handling.

Observera att Migrationsverket inte har någon framtida informationsskyldighet och vi kommer inte att höra av oss om uppgifterna skulle förändras.

Med anledning av Rysslands invasion av Ukraina i februari 2022 så får Migrationsverket en del frågor om medborgare från dessa länder som är bosatta i Sverige efter de skärpta krav på kontroller som omfattar banker.

Allmänna frågor om ryska och belarusiska medborgare som inte är asylsökande är inte en del av Migrationsverkets överenskommelse med Svenska Bankföreningen. Det kan exempelvis vara frågor såsom ifall en person har ett giltigt uppehållstillstånd i Sverige. Frågor som dessa kan inte skickas in via blanketten bankförfrågan 4040. Istället ber vi dig skicka ett vanligt mejl utan bilagor till bankforfragan@migrationsverket.se utifrån nedan formulering.

Viktigt att notera att detta endast rör förfrågningar om ryska och belarusiska medborgare som inte är asylsökande och som därmed inte ingår i överenskommelsen och som därför inte kan besvaras enligt den rutinen.

Hej, jag undrar om följande personer har rätt att vistas i Sverige?

Person 1, Pers.nr eller dossnr/bet.

Person 2, Pers.nr eller doss/bet.

Person 3, Pers.nr eller doss/bet

Migrationsverket kommer då kunna svara som i exemplet nedan. Inga personuppgifter kommer inkluderas i svaret som skickas.

Person 1. Ja, personen har tillstånd med tillståndsperiod datum x – y, permanent uppehållstillstånd eller är svensk medborgare

Person 2 Nej, personen har inget giltigt tillstånd eller pågående ansökan

Person 3. Hittas ej i våra system

Kontakta Migra­tions­verket via mejl

En bank kan använda en särskild blankett som kan skickas in via mejl för att få uppgifter från Migrationsverket. De efterfrågade uppgifterna kan endast skickas till banker som har en krypterad mejl mot Migrationsverket. Då mejlar du blanketten Förfrågan från bank, nummer 4040 till Migrationsverket.

Förfrågan från bank, blankett nummer 4040 Pdf, 654.2 kB, öppnas i nytt fönster.

Den ifyllda blanketten mejlas till bankforfragan@migrationsverket.se.

Kontaktcenter besvarar normalt en mejlförfrågan inom två arbetsdagar. Vid större förfrågningar (fler än tio ärenden) kan en svarstid om fem arbetsdagar bli aktuell.

Om du har frågor som berör banktjänsten kan du kontakta Svenska Bankföreningen.

Svenska Bankföreningens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Frågor och svar kopplat till banktjänster för asylsökande

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om bland annat LMA-kort och AT-und.

Kontaktcenter kontrollerar att Migrationsverket utfärdat den vidimerade kopian av id-handlingen. Kontaktcenter bekräftar inte äktheten av en id-handling.

Om en person ansöker om uppehållstillstånd när han eller hon kommer till Sverige eller därefter, får Migrationsverket ta hand om hans eller hennes pass eller andra identitetshandlingar i väntan på att de får tillstånd att vistas här i landet eller lämnar det. Normalt omhändertar vi pass- eller id-kort. Om en asylsökande vill ha en vidimerad kopia av sin omhändertagna id-handling ska han eller hon kontakta sin mottagningsenhet eller Migrationsverkets servicecenter för att begära att få en vidimerad kopia.

Informationen som kommer fram när man skannar QR-koden är den som gäller. Om det framgår att kortet inte är giltigt ska personen i dessa lägen kontakta sin mottagningsenhet på Migrationsverket för vidare hjälp. Om det framgår att personen inte har rätt att arbeta behöver personen antigen lämna in sina id-handlingar till Migrationsverket eller om så redan skett kontakta Migrationsverket för att få vidare hjälp i ärendet.

Du som banktjänsteman kan kontakta bankens IT-avdelning. Om de önskar sätta upp en säker anslutning mot Migrationsverket kan de kontakta windowsdrift@migrationsverket.se.

Ja, rätten att arbeta kan i vissa fall finnas kvar trots att personen inte har ett giltigt LMA-kort. Om man skannar LMA-kortet och det framgår att personen har rätt att arbete så gäller det alltså fortfarande trots att LMA-kortet inte är giltigt. Om personen inte längre har ett LMA-kort kan ett bevis om rätten till arbete utfärdas i annan form från mottagningsenheten eller Migrationsverkets servicecenter.

Sidan senast uppdaterad: