Kontakta oss

Här hittar du olika sätt att kontakta oss. Du kan logga in och skicka meddelanden till oss via Min sida eller skicka mejl via ett formulär. Du kan också hitta telefonnummer och adresser till oss. Det går även att boka tid inför ditt besök och beställa blanketter.

Innan du kontaktar oss

Vanliga frågor och svar

Vi svarar gärna på dina frågor via Min sida, på telefon, mejl eller på något av våra servicecenter. Innan du kontaktar oss rekommenderar vi att du läser våra vanliga frågor och svar för att se om du kan få din fråga besvarad redan här på webbplatsen.

Kontrol­lera din ansökan utan att logga in

Du som vill kontrollera om din ansökan kommit in eller om ett beslut är fattat i din ansökan men inte har tillgång till Min sida, kan använda ditt kontrollnummer eller beteckningsnummer för att få information.

Ring oss

Du kan ringa till vårt kontaktcenter för att få svar på allmänna frågor och på frågor i pågående ärenden. Om du vet namnet på personen du söker kan växeln koppla dig dit.

Telefonnummer

Tele­fon­tider

Kontaktcenter: måndag–fredag 09.00–15.00

Växeln: måndag–fredag 08.00–16.00

Du kan hantera många av dina ärenden i Min sida

Logga in i Min sida för att få information om din ansökan eller för att ställa en fråga till oss om ditt personliga ärende.

Logotyp Europeiska unionen – asyl-, migrations- och integrationsfonden.

Logga in i Min sida

Mejla oss

Skicka meddelanden från Min sida

Du som har en fråga om ditt ärende kan logga in i Min sida för att skicka din fråga till oss.

Mejla oss allmänna frågor

Du som har en allmän fråga om vår verksamhet kan mejla oss via vårt frågeformulär.

E-tjänster och teknisk support

Migrationsverkets e-tjänster

De flesta ansökningar kan du genomföra på webben. Du kan även logga in i Min sida för att få mer information om ditt ärende.

Teknisk support

Om du upplever tekniska problem med våra e-tjänster är du välkommen att kontakta oss.

Besök oss

Du kan besöka ett av våra kontor för att utföra vissa ärenden eller få svar på frågor. I många fall behöver du boka en tid innan du besöker oss. Vilket kontor du ska vända dig till beror på vilket ärende du har.

Hitta till oss

På våra kontor kan du bland annat:

  • ansöka om främlingspass eller resedokument
  • hämta eller förlänga LMA-kort
  • ansöka om särskilt bidrag.

Boka tid

Vissa ärenden måste du boka en tid för att utföra. Det gäller bland annat dig som ska hämta ditt LMA-kort, ansöka om särskilt bidrag och dig från Ukraina som gjort en ansökan i e-tjänsten och ska hämta ditt uppehållstillståndskort.

Skicka in blanketter och andra handlingar till oss

De flesta ansökningar kan du göra direkt på webben. Om du redan har gjort en ansökan kontaktar vi dig om vi behöver kompletteringar från dig.

Om du behöver skicka in en blankett eller handling till oss med post, så ska du använda dig av olika adresser, beroende på vilket ärendeslag handlingen gäller.

Beställ hand­lingar från Migra­tions­verket

Du kan beställa kopior av handlingar i ditt ärende eller begära att få tillbaka originalhandlingar som du skickat in med din ansökan. Du har även möjlighet att ta del av allmänna handlingar hos oss och begära ut information om vilka personuppgifter vi behandlar.

Alla Migrationsverkets blanketter går att ladda ner till en dator som pdf. Det går även att beställa blanketterna per post.

Beställ handlingar från Migrationsverket

Här hittar du alla Migrationsverkets blanketter

Följ oss i sociala medier

Migrationsverket finns på Facebook, Twitter, Linkedin och Youtube.