Kontakta oss

Här hittar du olika sätt att kontakta oss. Du kan logga in och skicka meddelanden till oss via Min sida eller skicka mejl via ett formulär. Du kan också hitta telefonnummer och adresser till oss. Det går även att boka tid inför ditt besök och beställa blanketter.

Innan du kontaktar oss

Vanliga frågor och svar

Vi svarar gärna på dina frågor via Min sida, på telefon, mejl eller på något av våra servicecenter. Innan du kontaktar oss rekommenderar vi att du läser våra vanliga frågor och svar för att se om du kan få din fråga besvarad redan här på webbplatsen.

Kontrol­lera din ansökan utan att logga in

Du som vill kontrollera om din ansökan kommit in eller om ett beslut är fattat i din ansökan men inte har tillgång till Min sida, kan använda ditt kontrollnummer eller beteckningsnummer för att få information.

Du kan hantera många av dina ärenden i Min sida

Logga in i Min sida för att få information om din ansökan.

Logotyp Europeiska unionen – asyl-, migrations- och integrationsfonden.

Logga in i Min sida

Ring oss

Du kan ringa till vårt kontaktcenter för att få svar på allmänna frågor och på frågor i pågående ärenden. Om du vet namnet på personen du söker kan växeln koppla dig dit.

Telefonnummer

Tele­fon­tider

Kontaktcenter: måndag–fredag 09.00–15.00

Växeln: måndag–fredag 08.00–16.00

Mejla oss

Skicka meddelanden från Min sida

Du som har en fråga om ditt ärende kan logga in i Min sida med e-legitimation för att skicka din fråga till oss.

Läs mer och logga in i Min sida

Mejla oss allmänna frågor

Du som har en allmän fråga om vår verksamhet kan mejla oss via vårt frågeformulär.

Mejla till Migrationsverket

Skicka in blan­ketter och andra hand­lingar till oss

De flesta ansökningar kan du göra direkt på webben. Om du redan har gjort en ansökan på webben ska du inte skicka in en ansökan på blankett också.

Om du redan har gjort en ansökan kontaktar vi dig om vi behöver kompletteringar från dig. Du får då information om hur du ska skicka in de kompletteringar vi behöver.

Om du behöver skicka in en blankett eller handling till oss med post, så ska du använda dig av olika adresser, beroende på vilket ärendeslag handlingen gäller.

Skicka handlingar till följande adresser

Här hittar du alla Migrationsverkets blanketter

Besök oss

Du kan besöka ett av våra kontor för att utföra vissa ärenden eller få svar på frågor. I många fall behöver du boka en tid innan du besöker oss. Vilket kontor du ska vända dig till beror på vilket ärende du har.

Hitta till oss

På våra kontor kan du bland annat:

  • ansöka om främlingspass eller resedokument
  • hämta eller förlänga LMA-kort
  • ansöka om särskilt bidrag.
Adresser och öppettider till våra kontor

Boka tid

Vissa ärenden måste du boka en tid för att utföra. Det gäller bland annat dig som ska hämta ditt LMA-kort, ansöka om särskilt bidrag och dig från Ukraina som gjort en ansökan i e-tjänsten och ska hämta ditt uppehållstillståndskort.

Boka tid innan du besöker oss

E-tjänster och teknisk support

Migra­tions­ver­kets e-tjänster

De flesta ansökningar kan du genomföra på webben. Du kan även logga in i Min sida för att få mer information om ditt ärende.

Lista över våra e-tjänster

Teknisk support

Om du upplever tekniska problem med våra e-tjänster är du välkommen att kontakta oss.

Teknisk support

Beställ hand­lingar från Migra­tions­verket

Du kan beställa kopior av handlingar i ditt ärende eller begära att få tillbaka originalhandlingar som du skickat in med din ansökan. Du har även möjlighet att ta del av allmänna handlingar hos oss och begära ut information om vilka personuppgifter vi behandlar.

Alla Migrationsverkets blanketter går att ladda ner till en dator som pdf. Det går även att beställa blanketterna per post.

Beställ handlingar från Migrationsverket

Här hittar du alla Migrationsverkets blanketter

Följ oss i sociala medier

Migrationsverket finns på Facebook, Twitter, Linkedin och Youtube.

Migrationsverket i sociala medier