Digital passkontroll
Migrationsverket behöver kontrollera ditt pass innan du kan få ett beslut om uppehållstillstånd. Tack vare en pilotverksamhet kan vissa personer göra det digitalt, i stället för att visa upp passet personligen.
Det här behöver du veta
För att göra en digital passkontroll krävs att du får ett mejl med en personlig länk till e‑tjänsten Digital passport check. Du behöver ett pass med chip (så kallat e-pass), telefon eller surfplatta och appen Freja. Freja är en mobil e-legitimation, godkänd av svenska myndigheter. Med den kan du skanna ditt pass och dela digitalt med Migrationsverket.
Du kommer att få ett erbjudande om en digital passkontroll om du
- har ansökt om uppehållstillstånd för arbete eller studier i Sverige under 2024
- har gjort en webbansökan
- är medborgare i något av de 22 viseringsfria länder eller territorier som ingår i piloten
- inte har medsökande barn som är under 5 år.
Så går en digital passkontroll till
1
Personligt erbjudande via mejl
Om det är aktuellt för dig att göra en digital passkontroll, kommer du att få ett erbjudande till din mejl inom ett par dagar efter att du har skickat in din webbansökan.
Mejlet skickas till den mejladress som angetts i webbansökan. Om du är ett ombud med fullmakt måste du vidarebefordra mejlet till huvudsökande.
Mejlet innehåller en personlig länk till e-tjänsten Digital passport check. Där hittar du en lista över vilka pass som ingår i din ansökan som kan kontrolleras digitalt.
Länken är giltig i 7 dagar
Observera att den personliga länken endast är giltig i 7 dagar från det att mejlet skickas ut. Vi kan inte skicka en ny länk till e-tjänsten, så detta är din enda chans att få ditt pass kontrollerat digitalt. Om du inte har möjlighet att dela med dig av dina passuppgifter innan din personliga länk upphör att gälla, kan du behöva visa upp ditt pass personligen.
2
Ladda ner Freja-appen
För att kunna dela dina passuppgifter med Migrationsverket i e-tjänsten Digital passport check måste du först bygga en e-legitimation med hjälp av appen Freja.
Ladda ner appen Freja, gratis, från App Store, Google Play eller Huawei Gallery.
För att kunna använda Freja-appen behöver du ha en telefon eller surfplatta med en fungerande kamera och en NFC-läsare. De flesta telefoner idag har en NFC-läsare, det är den funktionen du till exempel kan blippa biljetter eller betala i butiker med.
Du behöver också ett så kallat e-pass; ett pass som innehåller ett chip med din digitala passinformation. Symbolen på passets framsida visar att ditt pass innehåller ett chip. Om ditt pass inte har den här symbolen, kan det inte kontrolleras digitalt.
Använd en separat enhet för varje pass
Vi rekommenderar att du laddar ner Freja-appen till en separat enhet, telefon eller surfplatta, för varje pass som ska kontrolleras. Freja-appen kan endast konfigureras med ett pass på varje enhet.
Om du vill dela flera pass men bara har en enhet måste du vänta på att Freja ska verifiera en identitet och dela det passet. Sedan tar du bort appen och upprepar processen med nästa pass. Genom att använda flera enheter kan du spara tid och dela hela familjens pass på samma gång.
3
Skapa ett konto och bygg en e-legitimation
Så här skapar du ett konto och bygger en e-legitimation i Freja-appen:
1. Först måste du ange och bekräfta en mejladress, välja en pinkod och ta ett foto av dig själv med hjälp av Freja-appen. Vi rekommenderar att du slår på notiser för appen.
2. Lägg till din id-handling genom att skanna fotosidan och chippet i ditt pass. Appen guidar dig till att ta fotot och skanna passet på rätt sätt så att Freja kan läsa av all nödvändig data. Observera att det är huvudfotosidan med MRZ-koden längst ner på sidan som du ska skanna.
3. Förbered dig inför slutkontrollen genom att titta in i kameran så att Freja kan verifiera att det pass du har skannat verkligen tillhör dig.
4. Nu är din id-handling tillagd och redo att skickas till Freja för verifiering. Tryck på knappen i appen för att skicka in.
Kan eller vill inte dela passuppgifter
Om du av någon anledning inte kan eller vill skanna ditt pass med Freja, vänligen meddela oss detta.
Använd din personliga länk till e-tjänsten Digital passport check och svara att du inte kan eller vill dela med dig av dina passuppgifter, så att vi kan börja behandla din ansökan så snart som möjligt. Vi kontaktar dig med mer information om du behöver visa upp ditt pass personligen.
4
Vänta medan Freja verifierar din identitet
Frejas slutliga säkerhetskontroll kan ta upp till 24 timmar, men går fortare på vardagar klockan 08.00–22.00 svensk tid. När kontrollen är klar får du ett mejl eller en notis från Freja om att de har verifierat din identitet.
Du kan nu gå tillbaka till e-tjänsten Digital passport check och dela dina passuppgifter med Migrationsverket.
Om Freja meddelar dig att de inte kan verifiera din identitet ber vi dig att använda e-tjänsten för att så snart som möjligt meddela oss att du inte kan dela dina passuppgifter digitalt. Då kan vi börja behandla din ansökan så snart som möjligt. Vi kontaktar dig med mer informaton om du behöver visa upp ditt pass personligen.
5
Dela dina passuppgifter med Migrationsverket
När Freja har verifierat din identitet är det dags att dela dina passuppgifter med Migrationsverket med hjälp av både din e-legitimation i Freja-appen och din personliga länk till e-tjänsten Digital passport check.
När du använder din personliga länk till e-tjänsten Digital passport check ser du en lista över de pass som finns registrerade i din ansökan.
För varje pass i listan kan du välja att dela passuppgifter eller att inte dela passuppgifter. I listan kan du också se om något av de pass som du har angett i din ansökan inte kan kontrolleras digitalt. Det kan bero på att det passet tillhör en person som inte är viseringsfri.
När du väljer "Dela passuppgifter" måste du öppna Freja-appen på den enhet som du har skannat det aktuella passet med.
I Freja-appen blir du nu ombedd att godkänna delningen av passuppgifter med Migrationsverket. När du har gjort det kan du gå vidare till att dela nästa pass.
6
Klar
När du har valt att dela, eller inte dela passuppgifterna för alla pass i din ansökan, är du klar.
Du kommer att få ett bekräftelsemejl när Migrationsverket har fått dina, och alla dina medsökandes, passuppgifter, eller när du har skickat in ditt svar i e-tjänsten.
Om du inte får ett bekräftelsemejl ska du gå tillbaka till e-tjänsten och kontrollera att du inte har missat att dela eller svara för någon av dina medsökande.
Migrationsverket kan nu börja handlägga din ansökan.
Om du inte har kunnat dela, eller velat dela något av passen i din ansökan, kommer vi att kontakta dig via mejl om du behöver boka tid på ambassaden eller Migrationsverkets servicecenter för att visa upp ditt pass personligen.