Start

Ansök

Det är du som arbetsgivare som påbörjar ansökan genom att lämna information om anställningen. När du är klar med din del ska arbetstagaren fortsätta med sin del av ansökan. Det är först när arbetstagaren har fyllt i och skickat in sin del av ansökan som den registreras hos Migrationsverket.

Har du förberett alla dokument?

Tänk på att vara noga med att lämna kompletta uppgifter och bifoga alla dokument som behövs. Migrationsverket prioriterar kompletta ärenden. Det är först när ansökan är komplett som vi börjar handlägga den.

Se vilka dokument du ska bifoga under fliken Viktigt att veta

E-tjänst för arbetsgivare

Till e-tjänsten

Genom att logga in accepterar du användarvillkoren

Om du inte kan lämna information om anställningen via e-tjänsten fyller du i stället i blanketten:

Information om anställningen (232011) Pdf, 816.9 kB.

Skicka blanketten till arbetstagaren som ska lämna in den tillsammans med sin ansökan om arbetstillstånd på en svensk ambassad eller generalkonsulat.

Om anställningen gäller flera personer med samma arbetsuppgifter och anställningsvillkor ska du också bifoga blanketten:

Namnlista (234011) Pdf, 1.2 MB.