Du kan få tillbaka pengar om du har betalat in fel ansökningsavgift. Det kan till exempel vara så att du av misstag har betalat in avgiften två gånger. Du behöver då skriva till Migrationsverket för att begära pengarna tillbaka. Om du har lämnat in en ansökan på en ambassad eller generalkonsulat ska du i stället vända dig dit.
När du begär att få tillbaka en avgift behöver du lämna följande uppgifter.
Uppgifter om dig och din ansökan:
- ditt förnamn och efternamn
- ditt personnummer, samordningsnummer eller födelsedatum
- din adress (med postnummer, stad och land)
- ditt telefonnummer och landsnummer (t.ex. +46 för Sverige)
- beskrivning av varför du ska få tillbaka avgiften
- ärendenummer (beteckningsnummer/kontrollnummer)
- ett kontoutdrag eller kvitto där det tydligt syns att du har betalat en avgift till Migrationsverket.
Uppgifter om din bank:
- bankens namn
- adress till banken (med postnummer, stad och land)
- kontonummer och clearingnummer eller motsvarande
- IBAN-kod eller BIC/SWIFT-kod (för bank utanför Sverige)
- namnet på den som äger kontot.
Skicka detta i ett brev till:
Migrationsverket
601 70 Norrköping
Sverige