Samverkan med Försäkringskassan ger resultat
Under 2024 ökade antalet underrättelser om misstänkt felaktiga utbetalningar från Migrationsverket till andra myndigheter markant. Det har lett till att bland andra Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten har sparat stora pengar när utbetalningar till personer som inte har rätt till ersättningen har stoppats eller krävts tillbaka.
Migrationsverket ska vidta åtgärder för att motverka missbruk av regler, felaktiga utbetalningar och bidragsbrott. Det innefattar dels det interna arbetet med att motverka felaktiga utbetalningar av Migrationsverkets ersättningar, dels arbetet med att underrätta andra myndigheter vid misstanke om felaktig utbetalning av någon av deras ersättningar.
Statistik från Försäkringskassan visar att både återkrav och förhindrade felaktiga utbetalningar ökade mellan 2023 och 2024 tack vare ett ökat antal underrättelser från Migrationsverket. Under 2024 krävde Försäkringskassan tillbaka nästan fem miljoner kronor och stoppade samtidigt framtida felaktiga utbetalningar på lika mycket.
Även till Pensionsmyndigheten har antalet underrättelser ökat under senare år, även om beloppen under 2024 som återkrävts och framtida stoppade felaktiga utbetalningar inte ökat.
År | Antal underrättelser | Återkrav | Stoppade framtida felaktiga utbetalningar |
---|---|---|---|
2024 | 334 | 4,8 miljoner | 4,9 miljoner |
2023 | 157 | 3,5 miljoner | 2,6 miljoner |
2022 | 96 | 1,3 miljoner | 1,7 miljoner |
År | Antal underrättelser | Återkrav | Stoppade framtida felaktiga utbetalningar |
---|---|---|---|
2024 | 229 | 2,9 miljoner | 7,7 miljoner |
2023 | 157 | 2,9 miljoner | 7,6 miljoner |
2022 | 23 | 948 000 | 1,8 miljoner |
En del av Migrationsverkets kraftsamling
Kraftsamlingsområdet att förebygga och motverka missbruk ansvarar för myndighetens arbete med att förebygga och motverka missbruk, säkerhetshot, välfärdsbrott och grov organiserad brottslighet.
Det omfattar åtgärder för att öka kvaliteten på kontrollerna i myndighetens processer, öka kvaliteten inom identitetsarbetet, stärka och tydliggöra vår myndighetssamverkan samt kompetensutveckling av personal för att säkerställa en pålitlig prövning hos Migrationsverket som kännetecknas av att vi är rättssäkra, skyndsamma, har hög tillgänglighet och god service.