Migrationsverket ber om ändringar i utlänningsdatalagen
Migrationsverket föreslår genom en skrivelse till regeringen att myndigheten, även utanför ett ärende, får hantera, sammanställa och analysera personuppgifter.
– Det skulle ge oss en bättre överblick över information som vi redan har och göra det lättare att se och förstå samband mellan olika ärenden och företeelser. Vilket ökar våra förutsättningar att upptäcka och förebygga missbruk, säger Migrationsverkets generaldirektör Maria Mindhammar.
Under året har Migrationsverket upprättat en ny kontrollorganisation som innefattar ett nytt system för hantering av tips. Myndigheten har med anledning av det sett ett behov av att se över de rättsliga förutsättningarna på området och då bland annat tittat på möjligheterna med utlänningsdatalagen för att genomföra kontroll och hantera information även utanför ett ärende.
– Som lagstiftningen ser ut idag kan vi bara hantera personuppgifter inom handläggningen av ett ärende. Det kan betyda att vi har information hos oss som vi inte kan använda oss av. Vi behöver gå från den mer specifika ärendehanteringen – till ett bredare arbetssätt – så vi kan förstå vår information bättre och därmed genomföra effektivare kontroller i ett större sammanhang, säger Maria Mindhammar.
Migrationsverket hemställer därför om att utlänningsdatalagen ändras – så att det är tydligt att myndigheten, även utanför ett ärende, får hantera, sammanställa och analysera personuppgifter för att främst upptäcka och förstå missbruk av myndighetens processer. Det kan till exempel röra uppgifter om personer som driver enskild näringsverksamhet eller företrädare för bolag. Det kan också gälla uppgifter om ombud, referenter eller sammanställningar av juridiska personer med kopplingar till tidigare eller pågående ärenden. Med dessa möjligheter skulle Migrationsverket kunna använda informationen till att kartlägga och förstå fenomen och samband kopplade till missbruk av Migrationsverkets processer.