Nationellt center för identitetsfrågor
Idag redovisas regeringsuppdraget Att stärka samarbetet för att upprätthålla och sprida kompetens om identitetsfrågor där Migrationsverket deltagit tillsammans med tre andra myndigheter.
Regeringsuppdraget har samordnats av Skatteverket som tillsammans med Migrationsverket, Polismyndigheten och Statens servicecenter idag lämnar in slutredovisningen av uppdraget.
Slutsatsen är att Sverige behöver inrätta en nationell funktion som ska harmonisera och stärka arbetet inom identitetsfrågor. I rapporten föreslås därför att ett nationellt ID-center inrättas hos Polismyndigheten.
Syftet med ett nationellt ID-center är att motverka identitetsbedrägerier, höja kvaliteten på identitetskontroller och skapa en mer samordnad svensk identitetsförvaltning. Myndigheterna ser att ett nationellt ID-center kan vara en resurs för samhället i stort. Genom att verka proaktivt, agera förutsättningsskapande och säkerställa möjligheter att höja den identitetsrelaterade kompetensen vid övriga statliga myndigheter, hos kommuner och regioner och hos privata aktörer.
Beslut om genomförande väntas från regeringen under hösten.
På Skatteverkets hemsida kan du läsa mer om uppdraget och dagens redovisning: Nationellt ID-center ska stärka skyddet mot identitetsbedrägerier
Länk till annan webbplats.