Boka tid innan du besöker oss
Om du ska besöka Migrationsverket ska du i många fall boka tid i vår tidsbokning.
Förändringar med anledning av covid-19
Migrationsverket genomför löpande åtgärder i vår verksamhet för att minska risken för smittspridning av covid-19. Vi anpassar verksamheten efter de rekommendationer som meddelas av Folkhälsomyndigheten och regeringen, och har i de flesta län en nära dialog med smittskyddsläkare för att kunna vidta lämpliga anpassningar och åtgärder. Vi har bland annat minskat antalet personer som får visats i våra receptioner, satt upp plexiglas vid servicedeskar och i utredningsrum, och uppmanar alla som har minsta symptom på covid-19 att stanna hemma. Som ett led i detta kommer Migrationsverket under en period i större utsträckning att hänvisa till våra digitala kanaler i stället för fysiska besök. Detta kan leda till något längre väntetider för telefon- och mejlkontakt.
Vi ber er att ha förståelse för detta. De åtgärder som genomförs syftar till att bidra till minskad smittspridning i samhället.
- Kontakta oss i första hand via mejl, telefon eller via någon av våra e-tjänster. Du kan också skicka in ansökningar och handlingar till oss.
- Våra telefontider har ändrats. Kontrollera tiderna innan du ringer oss.
- Öppettiderna för våra kontor har ändrats. Kontrollera tiderna innan du besöker oss.
- Antalet personer som får vistas i våra servicecenter har begränsats, och alla lekutrymmen för barn är stängda.
- Fysiska besök till förvaren begränsas tills vidare.
Innan du bokar en tid ska du
- läsa igenom listan nedan och klicka i vad du vill göra under ditt besök
- läsa informationen som beskriver vad den bokade tiden innebär och vad du behöver ha med dig till ditt besök
- välja vilken ort du vill besöka
- välja det antal personer besöket gäller
- godkänna Migrationsverkets användarvillkor
- klicka på "Fortsätt".
Fyll sedan i dina uppgifter och följ instruktionerna. Om det inte finns lediga tider på en ort kan du prova igen lite senare. Vi lägger regelbundet ut nya tider.
När du har bokat en tid får du ett bekräftelsemejl. Kommer det inget mejl till din inkorg kan du titta i din skräppost om mejlet har hamnat där.
Om du har ett ärende hos Migrationsverket som inte finns med i listan kan du i första hand söka information på vår webbplats. Du kan även kontakta oss via mejl, telefon eller besöka något av våra servicecenter för att få hjälp med ditt ärende.
Ändringar för dig som vill boka tid
På grund av coronaviruset har vi ändrade rutiner för möjligheten att boka tid hos oss. Vad som gäller för tidsbokningen är olika beroende på var du bor. Läs därför mer om vad som gäller för dig på din ortssida innan du bokar en tid.
Boka ditt besök
$obj.get('question', $obj)
Om du har en tid som du inte kan komma på är det bra om du avbokar den så snart som möjligt så att någon annan kan få den.