Så loggar du in i våra e-tjänster

Det finns flera olika sätt för dig att logga in på Migrationsverkets e‑tjänster.

Du som har en e-legitimation (bank-id eller mobilt bank-id) använder den för att logga in och få information om din ansökan eller ärende.

Bank-id och mobilt bank-id

Bank-id – använd bank-id som är installerat på den dator som du loggar in från.

Mobilt bank-id – använd bank-id som är installerat på en telefon eller surfplatta.

Vad är e-legitimation och mobilt bank-id?

En e-legitimation använder du för att legitimera dig och underteckna handlingar i e‑tjänster. Bank-id är en typ av e-legitimation som de flesta banker står bakom och som också finns i en variant för mobila enheter.

Du kan installera en e-legitimation på din dator, smartphone eller surfplatta. Om du har den på en mobil enhet kallas den mobilt bank-id. Med mobilt bank-id kan du logga in på vilken dator som helst så länge du har din smartphone eller surfplatta med dig.

Vem kan få e-legitimation?

För att kunna få e-legitimation behöver du ha ett svenskt personnummer och vara folkbokförd i Sverige.

Hur skaffar jag en e-legitimation?

Den vanligaste e-legitimationen är bank-id. För att få bank-id måste du kontakta din bank. Hur man beställer ett bank-id skiljer sig åt mellan olika banker.

Om du har en internetbank loggar du in där och laddar ner din e-legitimation. Det är gratis.

Läs mer om bank-id Länk till annan webbplats.

Du som redan har ett konto kan logga in med användarnamn och lösenord. Kontot skapades när du ansökte i en e-tjänst.

Skapa ett nytt konto

Om du saknar konto behöver du skapa ett. Välj inloggningsmetod "Användarnamn och lösenord", och klicka på ”Skapa nytt konto”. Fyll i din mejladress och ett lösenord. För att komma vidare behöver du skriva in koden som du får skickad till din mejladress.

När du skapar ditt konto har du möjlighet att välja tvåstegsverifiering. Detta ökar säkerhetsnivån på kontot och innebär att du kommer att kunna se mer information på Min sida. Om du väljer att aktivera tvåstegsverifiering får du även ange ditt telefonnummer. Då skickas en kod via sms. Skriv in koden för att komma vidare.

För att kunna logga in med tvåstegsverifiering krävs det att du kan ta emot sms. Om sms-trafiken slutar att fungera, tillfälligt eller permanent, kan du behöva byta telefonnummer på kontot för att kunna logga in igen.

SITHS är en e-legitimation som anställda på kommuner och regioner behöver för att logga in på Migrationsverkets e-tjänster för kommuner och regioner.

Varje kommun eller region har utsedda administratörer som kan ge behörighet till nya användare. Kontakta administratören i din organisation för mer information.

Mer information om SITHS Länk till annan webbplats.

Om du är inaktiv på sidan och inte loggar ut själv kommer du automatiskt att loggas ut efter 30 minuter. Inaktivitet kan till exempel vara att du inte har klickat på någon knapp eller länk, utan bara har läst eller skrivit text utan att spara.

Tänk på att stänga webbläsaren om du använder en allmän dator, så att ingen annan kan komma åt den information som finns om dig.