
Du annonserar ut den lediga tjänsten
Du annonserar ut den lediga tjänsten under minst tio dagar så att alla bosatta i Sverige, EU/EES och Schweiz kan söka den, till exempel på Arbetsförmedlingens platsbank.

Du tecknar anställningsavtal med arbetstagaren
När du har hittat rätt person för tjänsten, tecknar du och arbetstagaren ett anställningsavtal. Detta måste ni göra innan ni ansöker om tillstånd. Avtalet ska vara underskrivet av dig och arbetstagaren. Du bör även se över vilka försäkringar som du eller arbetstagaren kan behöva teckna.

Du påbörjar ansökan om tillstånd
Du som arbetsgivare påbörjar din del av ansökan genom att lämna information om anställningen i e-tjänsten.

Berörd facklig organisation får yttra sig
Du skickar information till det fackförbund som är relevant för den bransch som anställningen gäller, och ger dem möjlighet att yttra sig om anställningsvillkoren.

Arbetstagaren fyller i sin del av ansökan
Arbetstagaren får en länk till e-tjänsten och fyller i sin del av ansökan. Hen bifogar de dokument som behövs och slutför ansökan.

Ansökan registreras hos Migrationsverket
Det är först när arbetstagaren har slutfört sin del av ansökan som den registreras.

Väntetid innan vi börjar titta på ansökan
Nu följer en period av väntan innan Migrationsverket tittar närmare på ansökan.

Migrationsverket går igenom ansökan
Migrationsverket går igenom ansökan. Om vi direkt kan se att arbetstagaren inte uppfyller kraven för att få arbetstillstånd, kan vi redan här fatta beslut om att avslå ansökan. Vi kontaktar arbetstagaren eller dig om vi behöver mer information.

Migrationsverket handlägger
Efter att arbetstagaren har visat upp sitt pass går Migrationsverket igenom alla uppgifter som rör ansökan och utreder om hen kan få arbetstillstånd. Om vi behöver mer information, hör vi av oss.

Ni blir meddelade när beslutet är klart
När Migrationsverket har fattat beslut får du som arbetsgivare besked via post. Arbetstagaren får besked via mejl eller post.