Informationen på den här sidan riktar sig till dig som vill anställa någon som behöver ICT-tillstånd eller ICT-tillstånd för rörlighet för längre vistelse för att arbeta i Sverige.
Ett ICT-tillstånd (Intra-Corporate Transfer) är ett tillstånd som man kan få om man är medborgare i ett land utanför EU/EES och Schweiz och ska arbeta som chef, specialist eller praktikant hos ett företag i Sverige. Värdföretaget ska vara etablerat i Sverige och tillhöra det företag som man är anställd på utanför EU/EES, eller tillhöra ett företag inom samma koncern.
Anställda med ICT-tillstånd i annat EU-land
Personer som redan har ett ICT-tillstånd i ett annat EU-land, men som ska tjänstgöra i Sverige längre än 90 dagar, kan ansöka om ett ICT-tillstånd för rörlighet för längre vistelse. Om man däremot ska tjänstgöra i Sverige kortare än 90 dagar under en 180-dagarsperiod kan man resa in i och tjänstgöra i Sverige utan att ansöka om ICT-tillstånd.
Arbetsgivaren påbörjar ansökan
Det är du som arbetsgivare som påbörjar ansökan om ICT-tillstånd för den person som du vill anställa. Det gör du genom att lämna information om anställningen till Migrationsverket via vår e-tjänst. När du är klar får arbetstagaren en länk in till e-tjänsten där hen fyller i sina uppgifter, skickar in och därmed slutför ansökan. Det är först därefter som ansökan registreras hos Migrationsverket.