
Du och arbetstagaren vill förlänga tillståndet
För att arbetstagaren ska kunna fortsätta arbeta hos dig i Sverige efter att hens tillstånd går ut, behöver hen förlänga sitt tillstånd.
Se till att arbetstagaren har ett giltigt anställningskontrakt, underskrivet av både dig och arbetstagaren.

Du påbörjar ansökan om förlängt tillstånd
Du som arbetsgivare påbörjar din del av ansökan genom att lämna information om anställningen i e-tjänsten.

Arbetstagaren fyller i sin del av ansökan
Arbetstagaren får en länk till e-tjänsten och fyller i sin del av ansökan. Hen bifogar de dokument som behövs och slutför ansökan. Det är viktigt att arbetstagaren skickar in förlängningsansökan innan det nuvarande tillståndet slutar gälla. Då har hen rätt att vistas i Sverige tills Migrationsverket tar ett beslut, även om det nuvarande tillståndet går ut.

Ansökan registreras hos Migrationsverket
Det är först när arbetstagaren har slutfört sin del av ansökan som den registreras.

Väntetid innan vi börjar titta på ansökan
Nu följer en period av väntan innan Migrationsverket tittar närmare på ansökan.

Migrationsverket går igenom ansökan
Migrationsverket går igenom ansökan. Om vi direkt kan se att arbetstagaren inte uppfyller kraven för att få förlängt tillstånd, kan vi redan här fatta beslut om att avslå ansökan. Vi kontaktar arbetstagaren eller dig om vi behöver mer information.

Migrationsverket handlägger
Efter att arbetstagaren har visat upp sitt pass går Migrationsverket igenom alla uppgifter som rör ansökan och utreder om hen kan få förlängt tillstånd. Om vi behöver mer information, hör vi av oss.

Ni blir meddelade när beslutet är klart
När Migrationsverket har fattat beslut får du som uppdragsgivare besked via post. Arbetstagarens ombud får besked via mejl eller post.