Du vill ansöka Undvik att bli lurad

Här finns information om vad du kan göra för att undvika falska jobberbjudanden och arbetsgivare som inte följer reglerna.

Det händer att personer som vill arbeta i Sverige får falska jobberbjudanden eller att arbetsgivare inte följer reglerna. Ett falskt jobberbjudande betyder att jobbet inte finns. Att arbetsgivaren inte följer reglerna betyder att jobbet finns, men arbetsgivaren håller inte vad hen har lovat, till exempel om lön eller villkor.

Det är alltid Migrationsverket som beslutar om du får uppehålls- och arbetstillstånd. Ett företag eller ett ombud kan inte lova att du får tillstånd att arbeta i Sverige.

Om du får tillstånd att arbeta i Sverige kan Migrationsverket återkalla ditt tillstånd om villkoren i din anställning inte är uppfyllda. Om det har funnits falska uppgifter om anställningsvillkoren i din ansökan kan Migrationsverket också polisanmäla detta.

Så kontrollerar du att jobberbjudandet är äkta och att arbetsgivaren följer reglerna

  • Kontrollera att företaget finns
    Kontrollera om företaget är registrerat i Sverige genom att söka på företagets organisationsnummer på Skatteverkets webbplats Länk till annan webbplats.. Om företaget inte finns försöker någon lura dig
  • Ring företaget och prata med arbetsgivaren
    Använd företagets riktiga telefonnummer, som du hittar på deras webbplats eller via söktjänster som Eniro.se eller Hitta.se.
    Fråga arbetsgivaren om arbetstider, lön och semester. Fråga också vad du ska göra på jobbet, hur en vanlig arbetsdag ser ut, var arbetsplatsen ligger och vilka du ska arbeta med.
  • Skriv bara till företagets officiella mejladress
    Skriv bara till den mejladress som finns på företagets webbplats, inte till privata mejladresser. Spara de meddelanden som arbetsgivaren skickar till dig.
  • Läs anställningsavtalet noga
    Om du inte kan språket som avtalet är skrivet på kan du be din arbetsgivare eller någon annan översätta anställningsavtalet. Kontrollera att informationen om lön, arbetstider och semester stämmer med vad du har blivit lovad.
  • Betala inte ansökningsavgifter till andra än Migrationsverket
    Om arbetsgivaren eller någon annan vill att du ska betala en avgift ska du fråga vad avgiften ska gå till. Du betalar ansökningsavgiften för att söka uppehålls- och arbetstillstånd i Sverige när du ansöker. Information om hur mycket du ska betala hittar du här på vår webbplats, under rubriken "Vad kostar det att ansöka?" på respektive tillståndstyp.
    Du vill ansöka – Arbeta
  • Betala ansökningsavgiften på ett säkert sätt
    Följ de anvisningar som Migrationsverket ger dig för att betala ansökningsavgiften. Om företaget eller ombudet ska betala avgiften åt dig, be om en faktura och betala bara till ett konto som tillhör företaget eller ombudet, inte till ett privat konto. Spara kvittot.
  • Fråga om bostaden om din arbetsgivare ska ordna ditt boende i Sverige
    Om din arbetsgivare ska hjälpa dig med bostad i Sverige, ställ frågor om hur din boendesituation kommer att bli. Om arbetsgivaren vill att du ska bo på arbetsplatsen eller dela en mindre bostad med flera andra personer är det ett tecken på att arbetsgivaren inte följer reglerna.
  • Betala inte tillbaka av din lön
    Du ska aldrig betala tillbaka hela eller delar av din lön till din arbetsgivare. Om arbetsgivaren säger att du ska betala tillbaka av din lön följer hen inte reglerna.

Vad ska jag göra om jag har blivit lurad?

Om någon har lurat dig eller försökt lura dig med ett jobb i Sverige:

  • Anmäl det till polisen i det land där det hände.
  • Informera Migrationsverket genom vår tipsfunktion.
    Tipsa Migrationsverket

Nyheter

2025-12-04

Fler afghaner kan få pass av hemlandet

Migrationsverket bedömer att afghanska myndigheter nu kan utfärda hemlandspass till sina medborgare inom rimlig tid. Det innebär att det inte längre är självklart att alla afghaner med uppehållstillstånd i Sverige har rätt till främlingspass. Migrationsverket kommer i stället att pröva varje ansökan om främlingspass individuellt.

2025-12-03

Migrationsverkets drop-in stänger 1 januari

Den 1 januari stänger Migrationsverkets servicecenter för drop-in. Om du har frågor om ditt ärende ska du kontakta Migrationsverket via telefon eller digitala tjänster. För att få vägledning och hjälp med din ansökan, eller med att använda Migrationsverkets digitala tjänster kan du besöka Statens servicecenter.

2025-09-11

Så påverkas du när förlängda pass blir ogiltiga

Vi har tidigare berättat att svenska myndigheter inte kommer att acceptera förlängda pass från och med 1 oktober 2025. Här besvarar vi vanliga frågor om vad detta innebär och vem som påverkas.