Vanliga frågor och svar Kontakta oss

Vi kan inte säga exakt när du kommer att få ett beslut, eftersom alla ansökningar är olika och tar olika lång tid att handlägga. Varje ärende prövas individuellt, men på sidan Väntetider kan du se statistik för vissa ärendeslag som visar hur lång tid det har tagit för personer med liknande ansökningar att få ett beslut.

Du kan inte få mer information om när du kommer att få ett beslut genom att ringa, mejla eller besöka Migrationsverket.

Om väntetider

Väntetiden påverkas av många olika faktorer, till exempel vilken typ av ansökan det gäller och hur komplett din ansökan är. Den påverkas också av hur många ansökningar som Migrationsverket handlägger just nu.

Olika ansökningar tar också olika lång tid att utreda. Innan vi kan ta beslut i ditt ärende kan Migrationsverket behöva genomföra ett eller flera av följande steg:

  • kontrollera dokument, uppgifter och pass
  • ställa frågor och begära mer information
  • göra kontroller med andra myndigheter
  • genomföra intervju på ambassad (endast vissa typer av ansökningar)
  • säkerställa att villkoren för det nya tillståndet är uppfyllda och har varit uppfyllda under föregående tillståndsperiod, om ansökan gäller en förlängning.

Om flera familjemedlemmar ansöker samtidigt kan väntetiden för en familjemedlem i vissa fall påverkas av handläggningen av en annan familjemedlems ansökan.

Vissa delar kan inte Migrationsverket påverka, till exempel hur lång tid det tar att få information från eller genomföra kontroller hos andra myndigheter.

Om du har gjort din ansökan via e-tjänst och därefter har skapat ett tvåstegsverifierat konto på Min sida kan du själv se aktuell information om din ansökan. Migrationsverket kan inte ge mer information om vad som händer i ditt ärende vid ett specifikt tillfälle.

Om vi behöver mer information från dig för att kunna ta beslut kommer vi att kontakta dig. Du kan inte få mer information om förväntad väntetid i ditt ärende genom att ringa, mejla eller besöka Migrationsverket.

Vi kontaktar dig om ditt ärende behöver kompletteras. Du blir i så fall kontaktad via post eller mejl, beroende på om du gjorde ansökan på blankett eller i en e-tjänst. Om du har ett ombud som representerar dig i ditt ärende kontaktar vi i stället ditt ombud. Om du har ett konto på Min sida kan du se där om Migrationsverket har bett dig att komplettera ansökan.

Om du inte har blivit kontaktad av oss ska du inte skicka in fler dokument än de som du redan har skickat med din ansökan. Du får inte beslut snabbare genom att skicka in fler handlingar eller dokument som vi inte har efterfrågat.

För att kunna överklaga ett beslut måste du ha fått det skickat till dig med post. I beslutet kan du läsa om det går att överklaga eller inte. I beslutet finns också information om hur du gör för att överklaga.