Teknisk support för e-tjänster

Vår support hjälper dig som har tekniska problem i samband med att du använder någon av våra e-tjänster. Det kan till exempel gälla problem vid inloggning, frågor om lösenord eller felmeddelanden.

Ring oss

Hittade du inget svar på din fråga? Ring oss så hjälper vi dig.

Telefonnummer

0771-235 235

Utlandet: +46 771 235 235

Telefontider

Måndag–fredag 08.00–16.00


Support via bildskärmen

När du ringer till oss kan vi behöva få tillgång till din dator för att kunna hjälpa dig. Du får då ladda ner ett program som gör att supporten kan se din bildskärm. Supporten kan sedan guida dig till hur du bäst ska kunna lösa problemet med tjänsten eller datorn.

Observera att innan du laddar ner programmet på din dator ska du kontakta oss per telefon.

Ladda ner programlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Har du fått en kod för skärmspegling av vår tekniska support?

När du ringer till oss kan vi behöva få tillgång till din dator för att kunna hjälpa dig. Du får då en kod av vår personal som du matar in i fältet nedan.

Genom att lämna nedanstående kod till Migrationsverket samtycker du till användningen av skärmspegling. Detta samtycke gäller endast för pågående skärmspegling.

Migrationsverket har endast möjlighet att se ansökningsformuläret, dvs. ingen möjlighet att se några andra uppgifter på ditt skrivbord eller någon möjlighet att fylla i din ansökan. Skärmspeglingssessionen kan bli allmän handling, men kommer inte att sparas.

Genom att du fyller i koden för skärmspeglingen så godkänner du också att Migrationsverket kan se din ansökan.

Mejla oss

Du kan även mejla till oss om du har frågor om våra e-tjänster. Vår svarstid på mejlen är dock längre än om du ringer till oss.

Mejla teknisk support

Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi får om våra e-tjänster och bland dem kan du hitta svar som gör att du själv kan lösa ett problem.

Inskickad ansökan
  • Varför får jag inget mejl från Migrationsverket?

    Om du inte får något mejl från Migrationsverket kan det bero på att mejlet har hamnat i din mapp för skräppost. Om mejlet inte finns där, kan du ringa eller mejla till oss för mer information.

    En annan anledning kan vara att du skrivit fel på din egen e-postadress. Om du håller på att skapa ett konto behöver du göra en ny registrering för dig själv.

    Om du istället börjat din ansökan och fyllt i din familjemedlems e-postadress felaktigt kommer inga mejl till din familjemedlem. Då behöver du ringa eller mejla till oss.

  • Varför får jag inget kvitto på att jag har skickat in ansökan och betalt ansökningsavgiften?

    I samband med att du skickar in din ansökan får du upp en informationsruta som talar om att din ansökan är betald och inskickad. Du ska också få ett mejl. Om du är osäker på om ansökan har kommit in till Migrationsverket, kan du ringa eller mejla till oss.

  • Varför får jag flera meddelanden om att min ansökan är inskickad?

    När du ansöker får du dels ett kvitto på att din betalning är genomförd och dels ett mejl från Migrationsverket med information om att vi har tagit emot din ansökan.

  • Kan jag kontrollera om min webbansökan har kommit in eller om jag har fått beslut?

    När du skickat in din ansökan får du ett mejl från Migrationsverket som bekräftar att din ansökan är mottagen. I mejlet hittar du även det kontrollnummer som din ansökan har fått. På webbplatsen har vi en tjänst som du kan använda för att se om ansökan har kommit in eller om du har fått beslut.

  • Jag har skickat in en webbansökan, men var hittar jag kontrollnumret som visar att ansökan är mottagen?

    När du har skickat in en ansökan om tillstånd, får du ett mejl från oss där vi bekräftar att din ansökan är mottagen. I mejlet hittar du även kontrollnumret för ansökan.

  • Har min ansökan kommit in om jag har fått kontrollnummer xxxxxxxx-xx?

    Om du har fått ett kontrollnummer så har Migrationsverket tagit emot din ansökan.

Inloggad ansökan
  • Vad gör jag om jag inte minns mitt lösenord eller har skrivit fel lösenord för många gånger?

    Om du inte kommer ihåg lösenordet eller om lösenordet inte längre är giltigt, kan du få ett nytt lösenord.

    Gör så här: ta fram mejlet som skickades till dig när du registrerade dig som användare. I mejlet finns en länk till din ansökan. När du trycker på länken kommer du till sidan där du loggar in. På denna sida väljer du "Forgot your password". Följ sedan instruktionerna för att få ett nytt lösenord skickat till dig per mejl.

  • Vad gör jag om jag inte minns mitt användarnamn?

    Av säkerhetsskäl kan vi inte få fram ditt användarnamn i systemet. Om du inte minns ditt användarnamn måste du börja om från början, det vill säga - göra en ny ansökan.

  • Min familjemedlem har skickat in sin ansökan om att få flytta till Sverige. Jag har inte fått mejlet jag ska få för att kunna svara på ert frågeformulär. Vad ska jag göra?

    I samband med att din familjemedlem skickade in sin ansökan om tillstånd ska ett mejl ha skickats till din e-postadress. Även om du inte har fått mejlet kan du ändå fylla i formuläret genom att registrera dig som användare på Migrationsverkets webbplats. Men för att kunna registrera dig behöver du ha ansökans kontrollnummer. Kontakta din familjemedlem för att få numret.

  • Jag har ansökt om tillstånd via webben men behöver komplettera ansökan. Kan jag göra det via e-tjänsten?

    Nej. När du väl har skickat in din ansökan så kan du inte längre lägga till handlingar eller ändra uppgifter i den. Vill du lämna in fler handlingar eller uppgifter kan du ringa till Migrationsverket för mer information.

I webbansökan
  • När jag fyller i mina uppgifter i ansökan kommer ett meddelande upp om att de inte accepteras, varför?

    Det kan bero på att du använder tecken som inte accepteras. De tecken du kan använda för att fylla i webbansökan är:
    A-Z
    a-z
    Å Ä Ö Ü É
    å ä ö ü é
    -
    blanksteg
    0-9
    . , :

  • Varför kan jag inte betala med mitt bankkort?

    Det kan bero på att ditt kort är anslutet till tjänsten 3D-Secure. De korten ska verifieras innan systemet kan genomföra betalningen. Men ibland fungerar inte kommunikationen mellan kortutgivaren och banken i samband med verifieringen. Du behöver därför kontakta din bank om du inte kan betala med bankkortet.

  • Jag loggas ut innan jag är klar med webbansökan, varför?

    Av säkerhetsskäl loggas du ut om du är inne mer än 90 minuter på varje sida i ansökan.

  • Hur kan jag logga in i tjänsten igen när jag har loggat ut?

    I det mejl du fått från Migrationsverket finns en länk till en sida där du kan logga in i tjänsten igen.

  • Kan jag byta till en annan webbläsare om jag har problem med webbansökan?

    När du gör en webbansökan rekommenderar vi i första hand att du använder Internet Explorer. Om det uppstår problem kan du prova att använda Google Chrome eller Mozilla Firefox.