Våra projekt bidrar inom återvändandeområdet
AMIF finansierar flera projekt som på olika sätt arbetar för att göra återvändandeprocessen för migranter som fått ett av- eller utvisningsbeslut mer individanpassad, human och effektiv. Vi möter AMIF-projekt som drivs av Delegationen för migrationsstudier, Kriminalvården, Svenska Röda korset och Polismyndigheten.
Hur kan samhället bidra till att underlätta återvändandet för enskilda individer? Hur ser statistiken kring återvändande ut? Hur tar man hänsyn till barnperspektivet i en återvändandeprocess? Hur formas internationellt samarbete kring återvändande? Hur kan arbetet med verkställighet förbättras?
Hör projektledare berätta, lyssna på poddar och läs om projekten i andra media.
ARLO II ambulerande återvändande sambandsmän
Projekt ARLO II leds av Polismyndigheten. Projektet påbörjades i januari 2023 och pågår under tre år. Projektet placerar ut så kallade ambulerande återvändandesambandsmän i tredjeland (länder utanför EU/EES-området) för att förbättra samarbetet med myndigheter i landet. Målet är att möjliggöra ett mer effektivt och humant återvändande till länder där Sverige har svårigheter att verkställa av- och utvisningsbeslut. Verkställighet av beslut om utvisning på grund av brott är särskilt prioritet hos ARLO II.
Projekt ARLO II är en fortsättning på det tidigare AMIF-projektet ARLO
Det tidigare arbetet visade att metoden med att placera ambulerande sambandsmän under kortare perioder i tredjeländer är framgångsrik. Det går att upprätta kontakter i landet för att utveckla samarbetet och därmed effektivisera återvändandearbetet trots den korta tid vi vistas i landet. Placeringar pågår under tre veckor till tre månader och baseras alltid på Polismyndighetens behov. I projektet kan vi vara flexibla och placera sambandsmännen med kort varsel berättar projektledaren för ARLO II Svetlana Ripler.
Vad är en återvändandesambandsman och vilka arbetsuppgifter har hen?
– Arbetet består av flera delar. Sambandsmännen ska hjälpa till att lösa svåra individärenden och bidra till att underlätta dialogen med mottagarlandet. Hen behöver hitta ett hållbart samarbete med mottagarlandet och förbereda det som krävs inför återvändarens ankomst, exempelvis lösa praktiska problem som kan uppstå. Sambandsmannen presenterar aktuella ärenden till ansvariga myndigheter i mottagarlandet och för dialog om vikten av att hjälpa med fastställelse av identitet och att ta emot sina medborgare. En persons identitet och medborgarskap ska vara fastställd när individen återvänder, men i de fall det kan göras först på plats i mottagarlandet genomförs en intervju och kontroll direkt vid ankomst. Men framför allt ska sambandsmännen säkerställa att återvändandet sker på ett humant och rättssäkert sätt, berättar Svetlana Ripler.

Projektledare och projektkoordinator för ARLOII på mötet i Bryssel där en presentation hölls om projektet för EU-rådets Working Party on Integration, Migration and Expulsion (IMEX).

En av projektets sambandsmän i möte med nationell polis i Guinea Conakry.
Hur kan ett enskilt ärende se ut?
ARLO II projektet fick in ett ärende i januari 2023 gällande en återvändare med utvisningsbeslut och som sade sig komma från Liberia. Personen saknade resehandlingar och ville inte låta sig intervjuas av den liberianska ambassaden för att identifieras och kunna få en resehandling. Projektet beslutade sig då för att placera en sambandsman i Liberia under två veckor för att försöka hitta en lösning i ärendet. Efter sambandsmannens kontakt med liberianska myndigheter godkände de att återvändaren kunde resa in i landet och bli intervjuad efter ankomst till Liberia. Resa ordnades under tiden sambandsmannen var kvar i Liberia. När intervjun genomfördes av liberianska myndigheter framkom det att återvändaren i själva verket kom från grannlandet Sierra Leone. Hen lämnade kontaktuppgifter till sin familj i hemlandet och vädjade om att få återvända dit vilket de liberianska myndigheterna kunde hjälpa honom med.
Sedan projektstart har de ambulerande sambandsmännen arbetat i Nigeria, Kenya, Somalia, Ghana, Kuwait, Saudiarabien, Liberia, Sierra Leone, Mali, Egypten och Guinea-Conakry. Sambandsmännen ska med kort varsel kunna resa dit behovet finns för att lösa specifika problem direkt på plats. Sverige är unikt i Europa med att arbeta på det här sättet.
Två av projektets sambandsmän möter Operation Manager of Land Border Security i Kuwait City.
Vad gör projektet utöver återvändandesambandsmännens arbete?
Parallellt med placeringarna i tredje land bjuder ARLO II in delegationer från myndigheter i olika länder men även dess ambassader i Europa. Projektet har också möjlighet att genomföra delegationsbesök utomlands. Projektet både besöker och tar emot besök för att utbyta erfarenheter och kunskaper med andra aktörer vad gäller återvändande.
Projektets arbetsmetoder väcker intresse.
– Flera europeiska länder har kontaktat oss och vill veta mer. Vi har bland annat besökt Norge som kommer starta eget projekt med ambulerande sambandsmän. Vi har berättat om vårt arbete i Bryssel och även haft besök av en delegation från Nederländerna som också kommer att börja arbeta med metoden, avslutar Svetlana Ripler.
- Polismyndigheten har i uppdrag att verkställa beslut om avvisning och utvisning där tvång anses nödvändigt för att en person ska återvända.
- Polismyndigheten hanterar ärenden som överlämnats från Migrationsverket, allmän domstol och polisens egna avvisningsbeslut.
- Statistik kring återvändande visar att en halv miljon tredjelandsmedborgare årligen fick ett beslut om att återvända till sitt hemland under åren 2008 – 2019. Av dem återvände cirka en tredjedel, en av fem återvände till ett land utanför Europa (Delegationen för migrationsstudier, 2022).
- Libanon, Irak, Somalia och Iran är de mottagarländer som Sverige har svårast att återsända personer till, en orsak är att länderna enbart tar emot personer som återvänder frivilligt.
Insatser för stärkt stöd vid avslag och återvändande
Projekt AMIRA II (Assisting Migrants in Return and Asylum) drivs av Röda Korset. De har under många år arbetat med att ge stöd till personer som har fått avslag på sin asylansökan och står inför ett eventuellt återvändande.
Hjälpen ska lindra och förhindra mänskligt lidande
Målet är att stärka individer att fatta egna beslut om sin framtid, samt att den som återvänder ska få ett så bra stöd som möjligt, både före och efter ett återvändande.
– Röda Korsets arbete har genomfört flera EU-projekt för att återvändandeprocessen ska vara så human, värdig och hållbar som möjligt för den enskilda berättar Mikaela Hagan, projektledare för AMIRA II.
Genom Röda Korsets pågående AMIF-finansierade projekt stärks stödet ytterligare. Det tvååriga projektet startade i februari 2023 och erbjuder nya typer av insatser till individer som fått ett avslagsbeslut.
– Förutom att erbjuda den enskilda stöd arbetar vi brett med att stärka kunskapen och kapaciteten hos aktörer som möter målgruppen. Vi utbildar civilsamhällesorganisationer och myndigheter i Sverige och i andra länder om vilka behov personer som återvänt kan ha och vad som är bra arbetssätt och bemötande för att möta de behoven. Vi utgår både ifrån studier där vi intervjuat personer som återvänt och Röda Korsets långa erfarenhet på området. Vi samordnar ett nätverk inom civilsamhället för aktörer som ger stöd vid avslag och återvändande, för dialog med myndigheter samt arbetar med påverkansarbete för att förbättra situationen för återvändare, fortsätter Mikaela Hagan.
Samverkan med Irakiska Röda Halvmånen
Tillsammans med Irakiska Röda Halvmånen ger AMIRA II individbaserat stöd vid ett återvändande till Irak. Fokus läggs på särskilt utsatta individer. Insatserna kan innebära psykosocialt stöd och rådgivning, humanitärt eller materiellt stöd, hjälp att få tillgång till sjukvård och behandling, utbildning, eller att starta företag.
Varför arbetar ni specifikt med Irak?
– Återvändare till Irak har stora och komplexa behov av stöd. Svenska Röda Korset har under första delen av projektet haft en landrepresentant i Irak, vilket har möjliggjort att vi kan arbeta långsiktigt med att utveckla kunskap, kapacitet och samverkan med Irakiska Röda Halvmånen. Systerorganisationerna samarbetar kring enskilda ärenden och med informationsutbyte och kapacitetsstärkande insatser. Man samarbetar också kring praktiskt, materiellt och psykosocialt återintegreringsstöd. Vi ska också följa upp återvändande individer och familjer över tid för att se hur det går för dem, säger Mikaela Hagan.

Svenska Röda Korset på besök hos Irakiska Röda Halvmånen i Bagdad 2023. Medarbetare från Irakiska Röda Halvmånen samt Mikaela Hagan, projektledare för AMIRA II. Fotograf: Josefin Zeolla

Medarbetare från Irakiska Röda Halvmånen tillsammans med Josefin Zeolla och Mikaela Hagan från Svenska Röda Korset Fotograf: Karina Lapteva
Insatser i samverkan med Röda Korsets behandlingscenter för krigsskadade och torterade
Projektet utvecklar även insatser till föräldrar i samverkan med Röda Korsets behandlingscenter för krigsskadade och torterade (RKC), lokaliserat i Skellefteå. Bland annat har fyra föräldragruppsträffar genomförts under hösten 2023. Gensvaret har varit mycket positivt och det finns planer på att implementera föräldragruppen i den ordinarie verksamheten på RKC.
Projektet har också genomfört en tvådagarsworkshop med information och diskussion kring asyl- och återvändandeprocessen och information för föräldrar kring frågor som rör barnets rättigheter och delaktighet. Workshopen genomfördes för första gången i januari 2024. Under den första dagen deltog elva personer som också fick individuell juridisk rådgivning kopplat till sin egen process. Den andra dagen diskuterade en föräldragrupp återvändandet ur ett barnperspektiv. Konceptet ska erbjudas på fler orter och utvecklas vidare under kommande år.
Vill du veta mer om AMIRA II och Röda Korsets arbete med stöd vid avslag och återvändande?
På Röda Korsets hemsida finns mer information om projektet samt rapporter och material som vänder sig till dig som möter personer med avslag på sin asylansökan: Stöd vid avslag och återvändande (rodakorset.se) Länk till annan webbplats.
AMIRA II arbetar även med att sprida kunskap om barns behov och rättigheter i återvändandeprocessen. Projektet utgår ifrån ett material som bygger på intervjuer med barn som genomfördes i det första AMIRA-projektet. Läs ”Efter avslag – barns upplevelser och tankar om återvändande” Länk till annan webbplats.
Har du fått ett avslag på din asylansökan och behöver stöd? Vänd dig till returnsupport@redcross.se
Kontaktperson och projektledare för AMIRA II: Mikaela Hagan, mikaela.hagan@redcross.se
Fakta om Röda Korset, AMIRA II (Assisting Migrants in Return and Asylum)
- AMIRA II erbjuder den som fått avslag på sin asylansökan juridisk och socialrättslig rådgivning, information om återvändandeprocessen och om vilket stöd myndigheter och andra kan ge vid ett återvändande. Projektet fungerar som en neutral samtalspart i en diskussion om vilka alternativ som finns efter ett avslag.
- Projektet hjälper också till i kontakter med myndigheter i Sverige och med stödaktörer i landet dit en individ ska återvända.
Vi vill få ett så bra återvändande som möjligt
Camilla Stubbe arbetar vid Kriminalvårdens nationella transportenhet (NTE) och leder projekt Human, ändamålsenlig och säker återvändarverksamhet. Här berättar hon var Kriminalvårdens återvändandeverksamhet befinner sig idag och vad myndigheten vill åstadkomma genom att driva projektet.
Berätta om syftet med projektet!
Projektet startade i januari 2024 och är fortfarande i uppstartsfas. Syftet är att höja Kriminalvårdens interna kompetens kring återvändandeområdet. Personal som arbetar med återvändande ska lära sig mer om det juridiska ramverket, internationella perspektiv, hur man tar hänsyn till barn- och genusperspektiven och utsatta gruppers behov.
Projektet ska också skapa en bättre förståelse för den kulturella och sociala innebörden av återvändande.
- Med en bättre förståelse för hur personer som ska lämna Sverige upplever återvändandet kan kommunikationen underlättas och missförstånd undvikas. Det är positivt för båda parter att våra medarbetare har en bättre kulturell förståelse om vad ett återvändande innebär för en individ.
– Alla som arbetar på Kriminalvården med återvändandeverksamhet ska få en ökad förståelse och kunskap som de kan använda i sitt dagliga arbete. Personalen ska ha rätt förutsättningar att ge de klienter man möter ett så bra återvändande som möjlig, säger Camilla Stubbe.
Projektet ska bland annat ta fram en ny utbildning där personalen får öva i en realistisk miljö. Övningarna ska göras i lokaler med en flygplanskropp, bostadsmoduler och en säkerhetskontroll. Syftet är att personalen ska känna sig tryggare och lära sig hur de kan situationsanpassa både sitt agerande och bemötande utifrån vem de möter. Något som gynnar särskilt barn och andra utsatta grupper.
Hur anpassar ni era metoder när ni möter barn eller andra särskilt utsatta grupper som ska återvända?
- NTE bygger upp ett nätverk med aktörer som kan bistå med sin expertis i området, exempelvis Röda Korset. Vi kommer även använda oss av Frontex (den Europeiska gräns- och kustbevakningsbyrån) riktlinjer vid återvändande där barn är involverade. NTE har också tagit del av material från norsk polis om riktlinjer kring hur man möter barn vid ett återvändande. Viktigt att komma ihåg är ju att vårt arbete regleras av Barnkonventionen som är inkorporerad i svensk lag.
– Sammanfattningsvis ger projektet möjligheter att både ta fram förbättrade arbetsmetoder och att öva på dem under kontrollerade former innan de används praktiskt vid återresor och i mötet med klienter. Vi vill att personalen ska känna att de har en bra grund att stå på och att det leder till konkreta förbättringar i våra arbetssätt, avslutar Camilla Stubbe.
Om Kriminalvården och Kriminalvårdens nationella transportenhet:
- Kriminalvården är en av Sveriges största myndigheter och har ansvar för häkten, fängelser och frivård. Uppdraget är att göra samhället säkrare, tryggare och att minska återfall i brott.
- Kriminalvården ansvarar för att transportera klienter mellan domstol, häkte och anstalt, och utför även transporter för Polismyndigheten och Migrationsverkets räkning. Projekt Human, ändamålsenlig och säker återvändarverksamhet hör hemma bland dessa transporter.
- Kriminalvården har i uppgift att utföra av Polismyndigheten överlämnade transporter. En betydande andel av dessa transporter är verkställande av beslut om avvisning eller utvisning enligt Utlänningslagen.
- År 2023 utförde myndigheten 2 392 av- och utvisningar, varav 489 var kvinnor och 1 903 män.
Återvändande som internationell migrationspolitik – samordning inom och över nationella gränser

OECD möte i Marocko Foto: Delmi
Sedan drygt ett år tillbaka driver Delmi ett återvändandeprojekt finansierat av AMIF. Projektet utforskar hur diplomatiska verktyg samt internationellt och nationellt samarbete kan främja ett effektivt, humant och hållbart återvändande för asylsökande som fått ett av– eller utvisningsbeslut och som därmed ska lämna Sverige.
Återvändande som internationell migrationspolitik
I projektet Återvändande som internationell migrationspolitik studeras hur återvändandepolitiken implementeras och efterlevs i och utanför Sverige. Projektet tar fram ny kunskap och stärker samverkan mellan aktörer som arbetar inom återvändandeområdet. Genom att fokusera på diplomatiska verktyg och internationellt samarbete ska projektet identifiera problem och utmaningar kopplat till återvändande.
– Forskningen inom fältet och några av projektet preliminära resultat pekar på utmaningar både kring logistik och i att öka viljan hos ursprungsländerna att ta emot sina egna medborgare. Även koordineringen mellan olika myndigheter inom ett och samma land är ofta ett problem, och vad gäller samverkan med ursprungsländerna upplever många informanter att kommunikationen är bristfällig, berättar projektledare Henrik Malm Lindberg.
Målet är att öka kapaciteten hos svenska och internationella aktörer och bidra till ett ökat frivilligt återvändande.
Hur långt har arbetet kommit i de tre delprojekt som utgör projektet?
Delprojekt 1 undersöker utlandsmyndigheternas (svenska ambassader, konsulat, delegationer och representationer placerade utomlands) roll och funktion i återvändandearbetet. Arbetet är i en intensiv slutfas med sammanställning av rapport och vetenskaplig granskning innan resultaten ska presenteras under hösten 2024.
Delprojekt 2 fokuserar på att studera och jämföra implementering av återvändande i olika nordiska länder, samt befintliga samarbeten inom Norden. I delprojektet pågår materialinsamling följt av bearbetning av material samt skrivande under hösten. Resultaten av delprojekt 2 beräknas vara klara i början av 2025.
Delprojekt 3 ser över EU:s roll i återvändandeprocessen. Delprojektet är i en uppstartsfas och ska redovisas under 2025.
Vad görs i projektet utöver att bedriva forskning?
- Projektet arbetar med utåtriktade aktiviteter såsom seminarier där vi presenterar vår forskning, podd-avsnitt och genom att samla olika aktörer för dialog och utbyte kring återvändande. Projektet har deltagit konferenser och workshops i Marocko, Bryssel och vid Göteborgs universitet. Aktiviteterna ger möjlighet att berätta om projektet, vilka frågor vi ställer och våra preliminära resultat, och att få värdefull feedback från intressenter som kan sitta på viktig kunskap.
- Återvändande, som internationell migrationspolitik pågår till slutet av 2025. Vi ser fram emot att få summera och sprida de intressanta slutsatser som väntas inom projektet och att verka för att de kommer till användning, avslutar Henrik Malm Lindberg.
Vill du veta mer om återvändande och om Delmis pågående projekt?
Två av sex planerade avsnitt om återvändande till Delmi-podden har hittills tagits fram inom projektet:
- Hur fungerar återvändande? Avsnitt 22. Hur fungerar återvändande? – Delmi
Länk till annan webbplats.
- Barn i återvändandeprocessen Avsnitt 23. Barn i återvändandeprocessen – Delmi
Länk till annan webbplats.
Projektet på Delmis webbplats:
Återvändande som internationell migrationspolitik – Delmi Länk till annan webbplats.
Om Delmi
- Delegationen för migrationsstudier är en oberoende kommitté under Regeringskansliet som sedan 2013 bedriver forskning och bidrar till att sprida kunskap om migrationspolitiska frågor.
- Delmi är en länk mellan forskning, politik och praktik och gör forskningsbaserad kunskap tillgänglig för beslutsfattare och en intresserad allmänhet.
- Delmi har publicerat ett långt över 100 publikationer såsom rapporter, kunskapsöversikter, avhandlingsnytt och policy briefs inom migrations- och integrationsområdet som alla finns tillgängliga på kommitténs hemsida.