Migrationsverket i sociala medier

Migrationsverket finns i sociala medier för att förklara myndighetens uppdrag och dela kunskap om migrationen till Sverige. Detta gör vi genom att publicera texter, filmer och grafik som ett komplement till den fakta som finns på vår webbplats. Vi svarar även på allmänhetens frågor.

Vi har inte möjlighet att gå in i alltför detaljerade diskussioner eller svara på frågor som rör enskilda personer. Om du har personliga frågor eller frågor om ditt ärende kan du kontakta oss via e-post eller telefon.

E-posta oss

Ring oss

Facebook

På Facebook publicerar vi texter, filmer och grafik om myndighetens uppdrag och om migrationen till Sverige.

Länk till Migrationsverkets Facebook-sidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Facebook – MIG Talks

MIG Talks är en kommunikationssatsning för att främja kunskap om migrationen till Sverige. Följ och delta i MIG Talks på Facebooklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Twitter

På Migrationsverkets Twitterkonto följer vi debatten om migration och publicerar fakta om myndighetens uppdrag och migrationen till Sverige. Vi har inte möjlighet att gå in detaljerade diskussioner och har en begränsad svarsfrekvens. Har du en fråga som du inte får svar på via Twitter kan du vända dig till oss via e-post.

E-posta oss

Länk till Migrationsverkets Twitterkontolänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Twitter – Asyl-, migrations- och integrationsfonden

​EU:s Asyl-, migrations- och integrationsfond (AMIF) berättar om fondens arbete och medfinansierade projekt på sitt Twitterkonto.

Länk till AMIF:s Twitterkontolänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster  

LinkedIn

Migrationsverket ser LinkedIn som en kanal för att berätta om myndigheten som arbetsgivare och arbetsplats. Du kan följa oss på LinkedInlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

LinkedIn – Asyl-, migrations- och integrationsfonden

​EU:s Asyl-, migrations- och integrationsfond (AMIF) berättar om fondens arbete och medfinansierade projekt på sin LinkedIn-sida.

Länk till AMIF:s LinkedIn-sidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Youtube

På Youtube visas filmer på flera olika språk som beskriver de olika stegen i asylprocessen. En film handlar till exempel om hur det går till vid asylutredningen.

Länk till Migrationsverkets Youtubekanal​länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vad gäller på våra sociala medier?

Gör gärna egna inlägg och skriv kommentarer till våra inlägg. Vi svarar på frågor och kommentarer under arbetstid på vardagar, men vi svarar inte på enskilda ärenden eller andra frågor som rör enskilda personer. Har du personliga frågor eller frågor om ditt ärende hänvisar vi till våra e-tjänster, brev eller telefon. Tänk på att dina uppgifter kan vara känsliga och kan omfattas av sekretess. Så välj en säker kommunikationskanal utifrån detta.

Inlägg ska hållas till sakfrågan och hålla en god ton. Visa eventuella debattmotståndare respekt.

Facebook och Linkedin

Vi raderar inget av det som skrivs på Migrationsverkets Facebook- eller Linkedinsida av dig eller någon annan, med undantag för aktiviteter som 

  • bryter mot svensk lag eller mot det sociala mediets regler.
  • innehåller känsliga personuppgifter eller är stötande, uppviglande eller kränker enskildas personliga integritet.
  • saknar relevans för sidans ämne.
  • anses vara spam. Spam är när samma typ av inlägg återkommer med hög frekvens från en eller ett fåtal avsändare.
  • kommer från en uppenbart falsk avsändare (till exempel med påhittat namn).
  • är huvudsakligen ett reklambudskap i marknadsföringssyfte från annan organisation än Migrationsverket.

Upprepade brott mot dessa regler kan leda till blockering av funktioner eller åtkomst till sidan.

Om du ser något som bryter mot dessa regler får du gärna anmäla det med hjälp av det sociala mediets egna funktioner.

Ansvar och allmän handling

Det som skrivs på Migrationsverkets sociala medier kan bli allmän handling. Lämna aldrig ut personlig information som personnummer, dossiernummer eller annat som berör enskilt ärende här, kontakta oss istället på telefon för personlig service eller via post för kommunikation av känsliga uppgifter.

Om någon annan än Migrationsverket eller våra experter i tjänst svarar på en fråga tar vi inte ansvar för det inlägget.

Om du trots allt ställer frågor om ett ärende eller skriver personlig information som har betydelse för ett ärendes handläggning kommer dessa uppgifter att tillföras ärendet.

Personuppgiftsansvar, rättslig grund och ändamål

Det är det sociala mediet som är personuppgiftsansvarig för den behandling som sker på sociala mediet. Genom att registrera dig som användare och göra inlägg samtycker du till personuppgiftbehandlingen på det sociala mediet.

Migrationsverket är personuppgiftsansvarigt för den personuppgiftsbehandling som sker vid moderering, analys, hantering av tips, hantering av hot och ifall personuppgifterna måste tillföras ett ärende.

Så hanterar Migrationsverket personuppgifter

Migrationsverket använder ett ärendesystem för att på ett effektivt och enkelt sätt besvara och hantera inlägg och kommentarer i Migrationsverkets sociala kanaler. Personuppgiftsbehandlingen sker med stöd av den rättsliga grunden ”allmänt intresse”, enligt den nya dataskyddsförordningenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster (GDPR). Viss behandling sker även med stöd av journalistiskt ändamål.

Ärendesystemet speglar de inlägg som finns i Migrationsverkets sociala kanaler. Det innebär att de personuppgifter som finns i systemet är ditt användarnamn och det som du eventuellt skriver i ditt inlägg eller din kommentar. Migrationsverket lägger inte in några andra personuppgifter i systemet. I systemet analyserar och följer vi upp vilka och omfattningen av frågor som ställs till myndigheten i sociala medier och hur Migrationsverkets service ser ut när det gäller till exempel svarsfrekvens och svarstid.

Migrationsverket behandlar i vissa fall även personuppgifter i form av skärmdumpar av inlägg i den mån att någon lämnar ett tips eller ett hot som måste utredas.

Migrationsverket säkerställer avidentifiering av de skärmdumpar som sparas för utbildning.

Rättigheter

Nedanstående rättigheter gäller den personuppgiftsbehandling som sker efter att inlägg har lämnats, det vill säga för ändamålen analys, utredning av tips eller hot och för de personuppgifter som måste tillföras ett ärende.

Regelverket ger dig rätt att begära att Migrationsverket rättar eller raderar uppgifter som handlar om dig om vi behandlar dem felaktigt. Du har också rätt att få information om de personuppgifter som finns om dig, ett så kallat registerutdrag. Registerutdraget skickas till din folkbokföringsadress.

Beställa information om personuppgifter

Du kan även kontakta Migrationsverkets dataskyddsombud ifall du har frågor eller tycker att personuppgiftsbehandlingen är felaktig. Dataskyddombuden nås via dataskyddsombud@migrationsverket.se

Du har även rätt att lämna klagomål till Datainspektionenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster om du tycker att Migrationsverket behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt.

Migrationsverkets finns på sociala medier för att ge dig som är intresserad av migrationsfrågor en möjlighet att ta del av information och nyheter.