Teknisk support och stöd för e-tjänster

Vår support hjälper dig som har tekniska problem i samband med att du använder någon av våra e-tjänster. Det kan till exempel gälla problem vid inloggning, frågor om lösenord eller felmeddelanden.

Testa det här först

Många av de samtal som kommer in till Migrationsverket går att lösa genom att rensa din webbhistorik och dina kakor (cookies) samt använda ett privat nätverk. Kontrollera gärna dessa saker innan du ringer oss.

Om ett fel uppstått vid användandet av Migrationsverkets e-tjänster kan felet finnas sparat i din webbläsare. Det gör att fel som inte längre finns ändå syns i e-tjänsten. Genom att dina rensa kakor och din webbhistorik nollställer du webbläsaren och förhoppningsvis även de problem du upplevt.

Hos de flesta webbläsare hittar du rensningsfunktioner under inställningar i webbläsaren.

Ibland fungerar inte Migrationsverkets e-tjänster på offentliga nätverk eller olika typer av företags- eller jobbnätverk. Det beror på att brandväggar kan blockera Migrationsverkets e-tjänster, och kan gälla även om du har din privata dator med dig.

Testa därför Migrationsverkets e-tjänster från ett privat nätverk.

Om du misstänker ett tekniskt fel i e-tjänsten eller om e-tjänsten låser sig, testa att ladda om sidan genom att trycka på F5 (PC), Command+Shift+R (Mac) eller webbläsarens ladda om-knapp.

Vi har även samlat de vanligaste frågorna vi får om e-tjänster.

Ring oss

Hittade du inget svar på din fråga? Ring oss så hjälper vi dig.

Telefonnummer

0771-235 235

Utlandet: +46 771 235 235

Tele­fon­tider

Måndag–fredag 09.00–15.00


Mejla oss

Du kan även mejla till oss om du har frågor om våra e-tjänster. Vår svarstid på mejlen är dock längre än om du ringer till oss.

Mejla teknisk support

Tänk på det här när du ansöker på webben

  1. För att göra en ansökan hos Migrationsverket måste du skapa ett konto. När du har skapat ditt konto får du ett mejl till din mejladress med en verifieringskod. Om du inte får något mejl från Migrationsverket kan det bero på att spam-filtret i ditt mejlprogram har uppfattat mejlet som skräppost. Du bör därför kontrollera din mapp för skräppost.
  2. Du måste själv ha tillgång till den mejladress du anger i din ansökan. Migrationsverket kommer att använda den för att kommunicera med dig. Det går inte att ändra mejladress för ett skapat konto i efterhand.
  3. Du har 30 minuter på varje sida för att fylla i uppgifterna.
  4. Använd bara knapparna i formuläret för att gå framåt eller bakåt i ansökan, använd inte webbläsarens knappar till detta.
  5. Om du avbryter din ansökan eller råkar ut för tekniska avbrott måste du logga in på nytt inom en viss tid. För alla e-ansökningar om arbetstillstånd gäller 30 dagar för att den information du har skrivit inte ska raderas. För övriga e-ansökningar gäller 48 timmar för att den information du har skrivit inte ska raderas.
  6. Om du behöver logga in för att fortsätta din ansökan måste du göra det från samma sida som där du påbörjade din ansökan.
  7. Om du har glömt ditt lösenord så hittar du en återställningsfunktion på samma sida som loggar in.
  8. När du har fyllt i alla frågor kan du välja att skriva ut din ansökan för att kontrollera att den är rätt ifylld.
  9. När du har godkänt din ansökan kan du inte längre ändra några uppgifter. Du kan inte heller skicka in dokument.
  10. När du är klar med din ansökan får du en bekräftelse till din mejladress.