Frågor och svar om e-tjänster

Här har vi samlat de vanligaste frågorna som vi får om våra e-tjänster. Bland dem kan du hitta svar som gör att du själv kan lösa ett problem.

Testa det här först

Många av de samtal som kommer in till Migrationsverket går att lösa genom att rensa din webbhistorik och dina kakor (cookies) samt använda ett privat nätverk.

Om ett fel uppstått vid användandet av Migrationsverkets e-tjänster kan felet finnas sparat i din webbläsare. Det gör att fel som inte längre finns ändå syns i e-tjänsten. Genom att rensa dina kakor och din webbhistorik nollställer du webbläsaren och förhoppningsvis även de problem du upplevt.

Hos de flesta webbläsare hittar du rensningsfunktioner under inställningar i webbläsaren.

Ibland fungerar inte Migrationsverkets e-tjänster på offentliga nätverk eller olika typer av företags- eller jobbnätverk. Det beror på att brandväggar kan blockera Migrationsverkets e-tjänster, och kan gälla även om du har din privata dator med dig.

Testa därför Migrationsverkets e-tjänster från ett privat nätverk.

Om du misstänker ett tekniskt fel i e-tjänsten eller om e-tjänsten låser sig, testa att ladda om sidan genom att trycka på F5 (PC), Command+Shift+R (Mac) eller webbläsarens ladda om-knapp.

Frågor som kan uppstå när du använder Migrationsverkets e-tjänster

Om du inte får något mejl från Migrationsverket kan det bero på att mejlet har hamnat i din mapp för skräppost. Om mejlet inte finns där, kan du ringa eller mejla till oss för mer information.

En annan anledning kan vara att du skrivit fel på din egen mejladress. Om du håller på att skapa ett konto behöver du göra en ny registrering för dig själv.

Om du istället börjat din ansökan och fyllt i din familjemedlems mejladress felaktigt kommer inga mejl till din familjemedlem. Då behöver du ringa eller mejla till oss.

I samband med att du skickar in din ansökan får du upp en informationsruta som talar om att din ansökan är betald och inskickad. Du ska också få ett mejl. Om du är osäker på om ansökan har kommit in till Migrationsverket, kan du ringa eller mejla till oss.

När du skickat in din ansökan får du ett mejl från Migrationsverket som bekräftar att din ansökan är mottagen. I mejlet hittar du även det kontrollnummer som din ansökan har fått. På webbplatsen kan du logga in i Min sida för att följa din ansökan och se om du har fått beslut.

När du har skickat in en ansökan om tillstånd, får du ett mejl från oss där vi bekräftar att din ansökan är mottagen. I mejlet hittar du även kontrollnumret för ansökan.

Om du har fått ett kontrollnummer så har Migrationsverket tagit emot din ansökan.

För att stänga ditt konto behöver du kontakta Migrationsverket via telefon; se telefonnumret på sidan Ring oss. Välj knappval 1 och sedan 7 för teknisk support.

Ha gärna dina kontouppgifter till hands under samtalet, det vill säga den mejladress och eventuellt telefonnummer som du använde för att verifiera kontot när du skapade det.

Frågor om att logga in i Migrationsverkets e-tjänster

Om du inte kommer ihåg lösenordet eller om lösenordet inte längre är giltigt, kan du få ett nytt lösenord.

Gör så här: ta fram mejlet som skickades till dig när du registrerade dig som användare. I mejlet finns en länk till din ansökan. När du trycker på länken kommer du till sidan där du loggar in. På denna sida väljer du "Forgot your password". Följ sedan instruktionerna för att få ett nytt lösenord skickat till dig per mejl.

Av säkerhetsskäl kan vi inte få fram ditt användarnamn i systemet. Om du inte minns ditt användarnamn måste du börja om från början, det vill säga göra en ny ansökan.

I samband med att din familjemedlem skickade in sin ansökan om tillstånd ska ett mejl ha skickats till din mejladress. Även om du inte har fått mejlet kan du ändå fylla i formuläret genom att registrera dig som användare på Migrationsverkets webbplats. Men för att kunna registrera dig behöver du ha ansökans kontrollnummer. Kontakta din familjemedlem för att få numret.

Nej. När du väl har skickat in din ansökan så kan du inte längre lägga till handlingar eller ändra uppgifter i e-tjänsten. Om du vill lämna in fler handlingar eller uppgifter kan du mejla eller posta dem till Migrationsverket.

Du kan få ett meddelande om att ditt personnummer är felaktigt om du gör fel typ av ansökan. Det kan till exempel handla om att du gör en webbansökan som anhörig till en student när du är anhörig till något som ska arbete i Sverige. Kolla därför gärna att du har påbörjat rätt typ av ansökan. Om du är osäker på vad för ansökan du ska göra kan du ringa oss.

Det kan bero på en tillfällig störning eller att Migrationsverkets mobiloperatör av någon anledning inte kan leverera sms:et.

Det kan exempelvis vara på grund av att mobiloperatören som är ansvarig för mobilnumret i utlandet inte levererar sms från vår avsändare MIGR. När du får sms:et kommer det inte från ett nummer utan är en avsändare med bokstäver, vilket vissa mobiloperatörer kan kategorisera som skräppost.

Exempel på länder som vi inte kan skicka sms till är Turkiet och Filippinerna.

För att kontrollera varför du inte får sms-koden behöver du först kontakta operatören som är ansvarig för mobilnumret koden ska skickas till, för att ta reda på om de tillåter sms från avsändaren MIGR.

Om mobiloperatören inte har några restriktioner behöver du kontakta Migrationsverkets tekniska support och stöd för e-tjänster för att problemet ska kunna felsökas. Du når oss på telefonnummer 0771-235 235 mellan 09.00 och 15.00 måndag till fredag. Välj knappval ett (1) för att komma till kontaktcenter och sedan knappval sju (7) för att komma till webbsupport.

För att kunna logga in med tvåstegsverifiering krävs det att du kan ta emot sms. sms-trafiken kan sluta att fungera, tillfälligt eller permanent, och då kan du behöva byta telefonnummer på kontot för att kunna logga in.

Om du behöver byta telefonnummer som är kopplat till ditt konto så kan Migrationsverket göra det. Denna ändring kan enbart göras vid telefonkontakt med oss eftersom Migrationsverket behöver göra en muntlig verifiering.

Du når oss på telefonnummer 0771-235 235 mellan 09.00 och 15.00 måndag till fredag. Välj knappval ett (1) för att komma till kontaktcenter och sedan knappval sju (7) för att komma till webbsupport.

När du kontaktar Migrationsverket behöver du ha tillgång till din mejladress och det nya telefonnumret (som inte redan används till ett annat konto).

Frågor efter att du har skickat in din ansökan

Det kan bero på att du använder tecken som inte accepteras. De tecken du kan använda för att fylla i webbansökan är:

A–Z
a–z
Å Ä Ö Ü É
å ä ö ü é
-
blanksteg
0–9
. , :

Det kan bero på att ditt kort är anslutet till tjänsten 3D-Secure. De korten ska verifieras innan systemet kan genomföra betalningen. Men ibland fungerar inte kommunikationen mellan kortutgivaren och banken i samband med verifieringen. Du behöver därför kontakta din bank om du inte kan betala med bankkortet.

Av säkerhetsskäl loggas du ut om du är inne mer än 30 minuter på varje sida i ansökan.

Om du behöver logga in för att fortsätta din ansökan, måste du göra det från länken i det mejl du fick då du påbörjade ansökan.

I vissa webbläsare går det tyvärr inte att öppna blanketter eller fylla i dem. Spara då ned dem på din dator och öppna dem med ett pdf-program, till exempel Acrobat Reader. Du kan också pröva att öppna blanketterna i en annan webbläsare. Om du öppnar blanketterna i senaste versionen av Acrobat Reader kan du också spara den ifyllda blanketten.

Sidan senast uppdaterad: