Frågor och svar om e-tjänster

Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi får om våra e-tjänster.  Bland dem kan du hitta svar som gör att du själv kan lösa ett problem.

Testa det här först

Många av de samtal som Migrationsverket går att lösa genom att använda Internet Explorer, att rensa din webbhistorik och dina kakor (cookies) samt använda ett privat nätverk.

  • Använd Internet Explorer

    Migrationsverkets e-tjänster fungerar bäst med Internet Explorer. Testa därför att byta webbläsare till Internet Explorer om du använder en annan webbläsare.

    Observera att Internet Explorer och Microsoft Edge inte är samma webbläsare. Microsoft Edge är inte lika kompatibel med Migrationsverkets e-tjänster.

  • Rensa kakor (cookies) och webbhistorik

    Om ett fel uppstått vid användandet av Migrationsverkets e-tjänster kan felet finnas sparat i din webbläsare. Det gör att fel som inte längre finns ändå syns i e-tjänsten. Genom att dina rensa kakor och din webbhistorik nollställer du webbläsaren och förhoppningsvis även de problem du upplevt.

    Hos de flesta webbläsare hittar du rensningsfunktioner under inställningar i webbläsaren.

  • Testa att använda ett privat nätverk

    Ibland fungerar inte Migrationsverkets e-tjänster på offentliga nätverk eller olika typer av företags- eller jobbnätverk. Det beror på att brandväggar kan blockera Migrationsverkets e-tjänster, och kan gälla även om du har din privata dator med dig.

    Testa därför Migrationsverkets e-tjänster från ett privat nätverk.

Frågor om att logga in i Migrationsverkets e-tjänster

  • Varför får jag inget mejl från Migrationsverket?

    Om du inte får något mejl från Migrationsverket kan det bero på att mejlet har hamnat i din mapp för skräppost. Om mejlet inte finns där, kan du ringa eller mejla till oss för mer information.

    En annan anledning kan vara att du skrivit fel på din egen e-postadress. Om du håller på att skapa ett konto behöver du göra en ny registrering för dig själv.

    Om du istället börjat din ansökan och fyllt i din familjemedlems e-postadress felaktigt kommer inga mejl till din familjemedlem. Då behöver du ringa eller mejla till oss.

  • Varför får jag inget kvitto på att jag har skickat in ansökan och betalt ansökningsavgiften?

    I samband med att du skickar in din ansökan får du upp en informationsruta som talar om att din ansökan är betald och inskickad. Du ska också få ett mejl. Om du är osäker på om ansökan har kommit in till Migrationsverket, kan du ringa eller mejla till oss.

  • Varför får jag flera meddelanden om att min ansökan är inskickad?

    När du ansöker får du dels ett kvitto på att din betalning är genomförd och dels ett mejl från Migrationsverket med information om att vi har tagit emot din ansökan.

  • Kan jag kontrollera om min webbansökan har kommit in eller om jag har fått beslut?

    När du skickat in din ansökan får du ett mejl från Migrationsverket som bekräftar att din ansökan är mottagen. I mejlet hittar du även det kontrollnummer som din ansökan har fått. På webbplatsen har vi en tjänst som du kan använda för att se om ansökan har kommit in eller om du har fått beslut.

  • Jag har skickat in en webbansökan, men var hittar jag kontrollnumret som visar att ansökan är mottagen?

    När du har skickat in en ansökan om tillstånd, får du ett mejl från oss där vi bekräftar att din ansökan är mottagen. I mejlet hittar du även kontrollnumret för ansökan.

  • Har min ansökan kommit in om jag har fått kontrollnummer xxxxxxxx-xx?

    Om du har fått ett kontrollnummer så har Migrationsverket tagit emot din ansökan.

Frågor om att logga in i Migrationsverkets e-tjänster

  • Vad gör jag om jag inte minns mitt lösenord eller har skrivit fel lösenord för många gånger?

    Om du inte kommer ihåg lösenordet eller om lösenordet inte längre är giltigt, kan du få ett nytt lösenord.

    Gör så här: ta fram mejlet som skickades till dig när du registrerade dig som användare. I mejlet finns en länk till din ansökan. När du trycker på länken kommer du till sidan där du loggar in. På denna sida väljer du "Forgot your password". Följ sedan instruktionerna för att få ett nytt lösenord skickat till dig per mejl.

  • Vad gör jag om jag inte minns mitt användarnamn?

    Av säkerhetsskäl kan vi inte få fram ditt användarnamn i systemet. Om du inte minns ditt användarnamn måste du börja om från början, det vill säga - göra en ny ansökan.

  • Min familjemedlem har skickat in sin ansökan om att få flytta till Sverige. Jag har inte fått mejlet jag ska få för att kunna svara på ert frågeformulär. Vad ska jag göra?

    I samband med att din familjemedlem skickade in sin ansökan om tillstånd ska ett mejl ha skickats till din e-postadress. Även om du inte har fått mejlet kan du ändå fylla i formuläret genom att registrera dig som användare på Migrationsverkets webbplats. Men för att kunna registrera dig behöver du ha ansökans kontrollnummer. Kontakta din familjemedlem för att få numret.

  • Jag har ansökt om tillstånd via webben men behöver komplettera ansökan. Kan jag göra det via e-tjänsten?

    Nej. När du väl har skickat in din ansökan så kan du inte längre lägga till handlingar eller ändra uppgifter i den. Vill du lämna in fler handlingar eller uppgifter kan du ringa till Migrationsverket för mer information.

  • Varför står det i ansökan att mitt personnummer är felaktigt?

    Du kan få ett meddelande om att ditt personnummer är felaktigt om du gör fel typ av ansökan. Det kan till exempel handla om att du gör en webbansökan som anhörig till en student när du är anhörig till något som ska arbete i Sverige. Kolla därför gärna att du har påbörjat rätt typ av ansökan. Är du osäker på vad för ansökan du ska göra kan du ringa oss.

Frågor efter att du har skickat in din ansökan

  • När jag fyller i mina uppgifter i ansökan kommer ett meddelande upp om att de inte accepteras, varför?

    Det kan bero på att du använder tecken som inte accepteras. De tecken du kan använda för att fylla i webbansökan är:
    A-Z
    a-z
    Å Ä Ö Ü É
    å ä ö ü é
    -
    blanksteg
    0-9
    . , :

  • Varför kan jag inte betala med mitt bankkort?

    Det kan bero på att ditt kort är anslutet till tjänsten 3D-Secure. De korten ska verifieras innan systemet kan genomföra betalningen. Men ibland fungerar inte kommunikationen mellan kortutgivaren och banken i samband med verifieringen. Du behöver därför kontakta din bank om du inte kan betala med bankkortet.

  • Jag loggas ut innan jag är klar med webbansökan, varför?

    Av säkerhetsskäl loggas du ut om du är inne mer än 30 minuter på varje sida i ansökan.

  • Hur kan jag logga in i tjänsten igen när jag har loggat ut?

    För att återuppta din webbansökan måste du logga in på samma ställe som när du loggade in första gången. Har du till exempel påbörjat en webbansökan om medborgarskap för vuxna så måste logga in på sidan om medborgarskap för vuxna.

    Du loggar in med samma uppgifter som när du loggade in första gången.

  • Kan jag byta till en annan webbläsare om jag har problem med webbansökan?

    När du gör en webbansökan rekommenderar vi i första hand att du använder Internet Explorer. Om det uppstår problem kan du prova att använda Google Chrome eller Mozilla Firefox.

  • Varför kan jag inte fylla i en blankett när jag öppnat den via min webbläsare?

    I vissa webbläsare går det tyvärr inte att öppna blanketter eller fylla i dem. Spara då ned dem på din dator och öppna dem med ett pdf-program, till exempel Acrobat Reader. Du kan också pröva att öppna blanketterna i en annan webbläsare. Om du öppnar blanketterna i senaste versionen av Acrobat Reader kan du också spara den ifyllda blanketten.

Sidan senast uppdaterad: 2019-04-24

Fick du hjälp av informationen på den här sidan?

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta hur vi kan göra den här sidan bättre*






Om du vill ställa en fråga till Migrationsverket hittar du kontaktuppgifter under fliken Kontakta oss.