Vanliga frågor och svar om svenskt medborgarskap

  • Ska jag skicka in mitt pass tillsammans med min ansökan?

    Nej, det ska du inte. Migrationsverket kommer kontakta dig om vi behöver ha ditt pass.

  • Jag har skickat in min ansökan men har inte fått något kvitto på den har kommit till Migrationsverket. Ska jag skicka in en ny ansökan?

    Nej, det ska du inte. Så snart din ansökan är registrerad får du ett kvitto från oss via post.

  • Kan jag ansöka om svenskt medborgarskap?

    Du kan göra ett test för att se om du kan bli svensk medborgare. Gå till sidan Testa om du kan bli svensk medborgare. Svara på frågorna och få svar på om du verkar uppfylla kraven på svenskt medborgarskap.

  • Var arbetar ni med ansökningarna om svenskt medborgarskap?

    Vi arbetar med ansökningarna om svenskt medborgarskap i Norrköping.

  • Jag har skickat in en ansökan och undrar om det saknas något i mitt ärende?

    Om det saknas något i ditt ärende kommer din handläggare kontakta dig när han eller hon börjar arbeta med ditt ärende.

  • Jag har fått ett meddelande om att jag ska skriva under min ansökan och det har jag redan gjort. Ska jag skriva under ansökan igen?

    Ja, det ska du göra.

  • Mina uppgifter på Min sida stämmer inte. Kan jag ändra uppgifterna?

    Om din adress inte stämmer ska du vända dig till Skatteverket för att ändra din folkbokföringsadress. Om ditt telefonnummer inte stämmer ska du kontakta Migrationsverket.

    Vi kontaktar dig via brev under handläggningen.

  • Jag har blivit förälder efter att jag skickade in min ansökan om att bli svensk medborgare. Kan jag lägga till barnet i min ansökan?

    Om du får barn under handläggningstiden eller har glömt att ta med barnet i din ansökan ska du och barnets andra vårdnadshavare meddela Migrationsverket att ni vill att barnet ska bli svensk medborgare tillsammans med dig genom ett brev som ni båda skrivit under.

  • Jag vill ha tillbaka mitt pass efter att jag har skickat in det tillsammans med min ansökan. Påverkar det väntetiden?

    Nej, det påverkar inte väntetiden. Du behåller din plats i kön.

  • Kan jag ringa och beställa tillbaka mitt pass?

    För att få tillbaka ditt pass ska du fylla i ett formulär på migrationsverket.se. Om du inte behöver ditt pass just nu vill vi att du väntar med att begära tillbaka ditt pass.

    Begäran om att få tillbaka pass i samband med en ansökan om svenskt medborgarskap

  • Varför har jag inte fått någon underskrift på mitt medborgarskapsbevis?

    Från och med den 3 maj 2019 skriver vi inte under medborgarskapsbevis.

  • Kan ni skicka beviset om att jag har blivit svensk medborgare till mig igen?

    Medborgarskapsenheten skickar bara ut medborgarskapsbeviset en gång. Du kan däremot begära att få en kopia av ditt bevis via ett formulär här på webbplatsen.

    Läs mer om hur du gör för att begära ut en kopia av ditt medborgarskapsbevis hos Migrationsverket

  • Vad innebär förvaltningslagen som började gälla 1 juli 2018 för mig som sökande?

    Den nya förvaltningslagen är till för dig som är sökande för att du ska känna dig mer trygg i hur myndigheter, kommuner och regioner hanterar ditt ärende.

    Om du upplever att handläggningstiden för din ansökan tar lång tid, kan du enligt förvaltningslagen skicka in en skriftlig begäran om att Migrationsverket ska avgöra ärendet. För att kunna skicka in en begäran till Migrationsverket måste det ha gått sex månader sedan du skickade in din ansökan. Migrationsverket ska då, inom fyra veckor, antingen avgöra ditt ärende eller avslå din begäran.

    För att begära att Migrationsverket ska avgöra ditt ärende ska du fylla i blanketten Begäran om att avgöra ett ärende, nummer 271011, och skicka den till Migrationsverket.

    Begäran om att avgöra ett ärende, nummer 271011PDF

  • Varför har jag inte fått tillbaka mina originalhandlingar fast jag har fått ett beslut?

    Vi skickar tillbaka dina originalhandlingar med rekommenderat brev inom tre veckor från beslutets datum.

Sidan senast uppdaterad: 2019-05-28

Fick du hjälp av informationen på den här sidan?

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta hur vi kan göra den här sidan bättre*






Om du vill ställa en fråga till Migrationsverket hittar du kontaktuppgifter under fliken Kontakta oss.