E-tjänst för landsting

Via e-tjänsten kan landsting och regioner rapportera och söka ersättning för genomförda hälsoundersökningar. I e-tjänsten går det även att se vilka asylsökande personer som finns i länet och som kan erbjudas en hälsoundersökning.

Om e-tjänsten

Via e-tjänsten kan landsting och regioner söka ersättning för hälsoundersökningar och se vilka asylsökande som finns i länet och om de har blivit kallade till en hälsoundersökning.

Manualer för e-tjänsten

​I manualerna hittar du steg-för-steg guider för alla moment i e-tjänsten:

Aktuellt i e-tjänsten

  • (190522) Nytt utseende på inloggningssidan i juni

    Den 4 juni kommer inloggningssidan att få ett nytt utseende. Sidan kommer att ha samma funktionalitet som tidigare. Drop-down-boxen för val av "roll" tas bort. Knappen "SITHS/EFOS" kommer att heta enbart "SITHS".

  • (190517) Påminnelse: Användning av e-tjänsten Melker Landsting i relation till privata vårdgivare och vårdbolag

    Om du ska ge annan användare än landstingets, numera regionens, egna medarbetare tillgång till e-tjänsten Melker Landsting måste du säkerställa att användaren omfattas av sekretessansvaret enligt regelverket. Denna prövning ska göras för alla personer som får ett SITHS-kort utfärdat med landstingets/regionens organisationsnummer.

    Observera att ansvaret för sekretessen för asylsökandes personuppgifter inte kan överföras till privata vårdgivare eller privata vårdbolag. Användare som tillhör privata aktörer ska därför inte ges tillstånd att logga in till e-tjänsten genom deras egna externa SITHS-kort. Användare som har SITHS-kort utfärdade med de privata bolagens organisationsnummer kommer inom kort att tas bort från e-tjänsten.

    Frågor kring regelverket skickas till migrationsverket@migrationsverket.se. Vänligen ange ”E-tjänsten Melker Landsting Regelverk” i ämnesfältet.

  • (190211) Kom ihåg: Välj kommun, landsting eller region i rullisten på logga in-sidan

    Om klickar på knappen "Inloggning till e-tjänst" så kommer du till själva inloggningssidan. Här är det viktigt att du väljer "kommun, landsting eller region" i rullistan "Vem loggar du in som?".

    Du som medarbetare på landsting eller region kan alltså inte logga in under alternativet "Privatperson" eller med Bank-id, mobilt bank-id eller användarnamn. Det enda som funkar är SITHS-kort.

  • (190211) Nyhet om att en e-tjänst där landsting ansöker om statlig ersättning dröjer

  • Förändring av text på knapp vid inloggning i e-tjänsten.

    När du loggar in i e-tjänsten väljer du först vem du loggar in som. I rullistan väljer du då valet ”Kommun eller Landsting”. Efter det har du tidigare valt alternativet "SITHS-kort" och angivit din kod till kortet. Knappen ”SITHS-kort” kommer nu att byta text till ”SITHS/EFOS”. Du väljer då det valet och loggar in med din kod till SITHS kortet.

  • Ändring vid inloggning i e-tjänsten

    Från den 24 september 2018 loggar du in på följande sätt:

    När du loggar in i e-tjänsten kommer du först att få välja vem du loggar in som. I rullistan väljer du då valet ”Kommun eller Landsting”. Efter det väljer du alternativet "SITHS-kort" och anger din kod till
    kortet på samma sätt som tidigare.

  • Hälsorapportering går ibland inte att genomföra trots att ett landsting eller region har rätt till ersättning

    Ett problem kan uppstå i e-tjänsten när du ansöker ersättning för en hälsoundersökning. Det handlar om att du får felmeddelandet "Det går ej att rapportera hälsoundersökning för denna individ" trots att individens hälsoundersökning ska gå att eftersöka.

    Om du är säker på att ni har rätt till ersättning och trots det får felmeddelandet, då måste du istället ansöka för hälsoundersökningen via pappersblankett.

Kontaktuppgifter för frågor om e-tjänsten

Vid frågor kan du kontakta:

halsoundersokningar-melker@migrationsverket.se

Sidan senast uppdaterad: 2019-06-26

Fick du hjälp av informationen på den här sidan?

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta hur vi kan göra den här sidan bättre*






Om du vill ställa en fråga till Migrationsverket hittar du kontaktuppgifter under fliken Kontakta oss.