E-tjänst för landsting

I e-tjänsten söker landsting och regioner statlig ersättning. Via e-tjänsten kan landsting och regioner söka ersättning för hälsoundersökningar och se vilka asylsökande som finns i länet och ifall de har blivit kallade till en hälsoundersökning.

 Vi har just nu störningar i e-tjänsten

Vi har störningar vid inloggning i e-tjänsten. Om du har problem med att logga in kan du prova att logga in igen.

Vi jobbar på att lösa problemet snarast möjligt.

Logga in i e-tjänsten

För att logga in på tjänsten behöver du vara ansluten till katalogtjänsten HSA och ha den särskilda tjänstelegitimationen, SITHS-kort

Aktuellt i e-tjänsten

Tekniskt fel gjorde att datum i asylsökandelistan inte stämde

Ett tekniskt fel gjorde att uppgifter i den så kallade asylsökandelistan såg olika ut beroende på om du tittade på uppgifterna direkt i e-tjänsten eller i den exporterade listan i Excel. Problemet löstes 26 februari 2018.

Datum för hälsoundersökningar inskickade på papper i asylsökandelistan

Den 26 oktober 2017 gjordes en uppdatering så att du i e-tjänstens så kallade asylsökandelista ser om ett landsting eller region tidigare fått ersättning för genomförda hälsoundersökningar. Det gäller även om den beviljade ersättningen ansöktes via en pappersblankett.

Notera att uppgifterna om genomförda hälsoundersökningar som Migrationsverket tar emot via pappersblanketter inte syns i e-tjänsten förrän ersättningen blivit beviljad, registrerad och utbetald.

Hälsorapportering går ibland inte att genomföra trots att ett landsting eller region har rätt till ersättning

Ett problem kan uppstå i e-tjänsten när du ansöker ersättning för en hälsoundersökning. Det handlar om att du får felmeddelandet "Det går ej att rapportera hälsoundersökning för denna individ" trots att individens hälsoundersökning ska gå att eftersöka.

Om du är säker på att ni har rätt till ersättning och trots det får felmeddelandet, då måste du istället ansöka för hälsoundersökningen via pappersblankett.

Användarstöd till e-tjänsten

Under länken ”Användarmanual” som finns på e-tjänstens startsida hittar du:

  • En användarmanual som steg-för-steg beskriver hur du använder e-tjänsten,
  • svaren på de vanligaste frågorna om e-tjänsten,
  • en användarmanual riktad till administratörsrollen.

Kontaktuppgifter

Vid frågor kan du alltid mejla: 

halsoundersokningar-melker@migrationsverket.se.

Sidan senast uppdaterad: 2018-03-21

Fick du hjälp av informationen på den här sidan?

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta hur vi kan göra den här sidan bättre*






Om du vill ställa en fråga till Migrationsverket hittar du kontaktuppgifter under fliken Kontakta oss.