E-tjänst för biträden
Migrationsverkets e-tjänst för biträden används för förordnanden av offentliga biträden till sökande i de flesta ärendekategorier. Via e-tjänsten anger du, eller någon som du har gett behörighet till, om du är tillgänglig för nya förordnanden samt de tider som du är tillgänglig och kan medverka på möte hos Migrationsverket.
Instruktioner för dig som ska koppla upp till en utredning via telefon om du har fått ett konferens-ID
Har du som tolk eller offentligt biträde fått ett konferens-ID för att delta i utredningen via telefon kan det vara bra att tänka på följande:
- Utredningen kommer att ske med hjälp av Skype. När du ringer in till Skype-mötet via telefon ska du knappa in ditt konferens-ID och trycka på #.
- Systemet kommer därefter att be dig att identifiera dig genom att ange anknytning eller ditt fullständiga telefonnummer. Gör inte det, utan vänta.
- Du blir därefter ombedd att uppge ditt namn och trycka på #. Det ska du göra.
Nu är du inne i den så kallade lobbyn. Utredaren kommer att släppa in dig i mötet när det är dags för utredningen att starta. Under tiden kommer du att höra pausmusik.
I e-tjänsten kan du se vem du är förordnad för och dess kontaktuppgifter, digitalt kommunicerade handlingar och flera andra uppgifter. Inlaga, kostnadsräkning och överklagande kan upprättas och skickas in digitalt.
I e-tjänsten kan du också få hjälp med att räkna ut dina kostnadsersättningar.
Läs mer om kostnadsersättning.
Förordnanden som inte från början hanterats digitalt kan i förekommande fall inte visas i e-tjänsten utan måste handläggas på papper, som tidigare. Detta kommer vara aktuellt i övergången till helt digital hantering av samtliga ärendekategorier.
Förordnanden och kommunicerade handlingar i ärendet visas i e-tjänsten för biträden fram till tre månader efter det att beslutet har fått laga kraft eller ett överklagande har överlämnats till domstol. Vid entledigande är motsvarande tid två veckor. Under denna tid kan du ladda ner dokument digitalt.
Logga in med e-legitimation
För att logga in på e-tjänsten för biträden behöver du ha en e-legitimation (BankID, Mobilt BankID eller Telia e-legitimation). Det går inte att logga in med användarnamn och lösenord. Om du inte har en e-legitimation, kontakta din bank eller Telia.
När du har loggat in på e-tjänsten för biträden ser du en handledning med steg för steg-instruktioner om hur du använder e-tjänsten.
Tekniska problem med e-tjänsten för biträden
Om du får problem med inloggningen eller upplever andra tekniska problem kan du kontakta vår support. Fyll i formuläret och var noga med att svara så detaljerat som möjligt för att underlätta eventuell felsökning.