Migrationsverket logotyp

E-tjänst för biträden

Migrationsverkets e-tjänst biträdessidan används för förordnanden av offentliga biträden till sökande i de flesta ärendekategorier. Via e-tjänsten anger du, eller någon som du har gett behörighet till, om du är tillgänglig för nya förordnanden samt de tider som du är tillgänglig och kan medverka på möte hos Migrationsverket.

 Instruk­tioner för dig som ska koppla upp till en utred­ning via telefon om du har fått ett konfe­rens-ID

Har du som tolk eller offentligt biträde fått ett konferens-ID för att delta i utredningen via telefon kan det vara bra att tänka på följande:

  • Utredningen kommer att ske med hjälp av Skype. När du ringer in till Skype-mötet via telefon ska du knappa in ditt konferens-ID och trycka på #.
  • Systemet kommer därefter att be dig att identifiera dig genom att ange anknytning eller ditt fullständiga telefonnummer. Gör inte det, utan vänta.
  • Du blir därefter ombedd att uppge ditt namn och trycka på #. Det ska du göra.

Nu är du inne i den så kallade lobbyn. Utredaren kommer att släppa in dig i mötet när det är dags för utredningen att starta. Under tiden kommer du att höra pausmusik.

I e-tjänsten kan du se vem du är förordnad för och dess kontaktuppgifter, digitalt kommunicerade handlingar och flera andra uppgifter. Inlaga, kostnadsräkning och överklagande kan upprättas och skickas in digitalt.

I e-tjänsten kan du också få hjälp med att räkna ut dina kostnadsersättningar.

Läs mer om kostnadsersättning.

Förordnanden som inte från början hanterats digitalt kan i förekommande fall inte visas i e-tjänsten utan måste handläggas på papper, som tidigare. Detta kommer vara aktuellt i övergången till helt digital hantering av samtliga ärendekategorier.

Förordnanden visas i e-tjänsten tills eventuellt överklagande lämnats till domstol alternativt sex månader efter att förordnanden upphört. Detta så att eventuella kompletteringar ska kunna göras.

Logga in med e-legitimation

För att logga in på biträdessidan behöver du ha en e-legitimation (BankID, Mobilt BankID eller Telia e-legitimation). Det går inte att logga in med användarnamn och lösenord. Om du inte har en e-legitimation, kontakta din bank eller Telia.

När du har loggat in på biträdessidan ser du en handledning med steg för steg-instruktioner om hur du använder e-tjänsten.

Tekniska problem med biträ­des­sidan

Om du får problem med inloggningen eller upplever andra tekniska problem kan du kontakta vår webbsupport. Fyll i formuläret och var noga med att svara så detaljerat som möjligt för att underlätta eventuell felsökning.

Sidan senast uppdaterad: 2020-07-06

Fick du hjälp av informationen på den här sidan?