Du som har besökt en arbetsgivare i Sverige och vill ansöka om arbetstillstånd

Om du har rest till Sverige för att träffa en arbetsgivare och blivit erbjuden ett arbete, kan du i vissa fall ansöka om arbetstillstånd inifrån Sverige. Kravet är att det råder brist på arbetskraft inom yrket och att arbetsgivaren får svårt att bedriva sin verksamhet om du inte börjar arbeta direkt. Du ska ansöka om arbetstillstånd och ha fått tillståndet beviljat innan du får börja arbeta i Sverige.

För att du ska kunna ansöka om arbetstillstånd utan att behöva lämna landet ska

  • det vara stor efterfrågan på arbetskraft, se lista över bristyrkenPDF
  • din arbetsgivare ha ett akut behov av din kompetens vilket innebär att verksamheten inte kan bedrivas fullt ut om du måste resa till ditt hemland för att ansöka om tillstånd
  • anledningen till besöket i Sverige vara att träffa en arbetsgivare. Möjligheten att ansöka om arbetstillstånd från Sverige gäller inte om du har kommit som turist eller för att besöka en vän eller släkting även om du har fått ett erbjudande om arbete under besöket
  • du lämna in en ansökan under din viseringsfria tid (90 dagar) eller inom den tid som visumet gäller
  • du ha ett giltigt pass
  • du erbjudas arbete med arbetsvillkor som är minst i nivå med svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen
  • du erbjudas arbete i så stor omfattning att din lön är minst 13 000 kronor i månaden före skatt
  • din arbetsgivare uppfylla de här kraven.

Din arbetsgivare måste ha annonserat tjänsten i Sverige och inom EU/EES och Schweiz under minst tio dagar.

Om du inte uppfyller kraven

För att du ska kunna få arbetstillstånd medan du är i Sverige måste alla kraven ovan vara uppfyllda. I annat fall ska du lämna Sverige och lämna in din ansökan och vänta på beslut i ditt hemland eller något annat land där du har tillstånd att bo.

Läs mer om hur du gör under Så ansöker du

Viktigt om försäkring

För att du ska kunna få arbetstillstånd måste din arbetsgivare ha för avsikt att teckna sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring vid arbetsskada och tjänstepensionsförsäkring för dig när du påbörjar din anställning. Försäkringen ska gälla från och med den dagen som du börjar arbeta.

För att du ska kunna förlänga ditt arbetstillstånd måste du ha omfattats av sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring vid arbetsskada och tjänstepensionsförsäkring under hela den tid du har haft arbetstillstånd i Sverige.

Om du behöver söka vård i Sverige kan du behöva betala för vården själv om du inte är folkbokförd i Sverige och inte har ett svenskt personnummer. Om du blir folkbokförd kan du även bli inskriven hos Försäkringskassan och omfattas av den svenska socialförsäkringen. Det räcker däremot inte att vara inskriven hos Försäkringskassan för att uppfylla försäkringskraven som gäller för arbetstillstånd. 

För att bli folkbokförd och få ett svenskt personnummer krävs i regel att du har beviljats minst ett års uppehållstillstånd i Sverige och att du planerar att bo här i ett år eller längre. Du bör därför folkbokföra dig så snart som möjligt efter att du har flyttat till Sverige.

Läs mer om folkbokföring på Skatteverkets webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Så ansöker du om arbetstillstånd

1

Arbetsgivaren påbörjar ansökan

Din arbetsgivare eller uppdragsgivare i Sverige påbörjar ansökan om arbetstillstånd genom att skapa ett anställningserbjudande. Din arbetsgivare behöver uppgifter om ditt namn, födelsedatum, medborgarskap, din utbildning och e-postadress.

Det är viktigt du har tillgång till den e-postadress du ger till din arbetsgivare fram tills det att du fått beslut på din ansökan. Migrationsverket kommer använda e-postadressen för att kommunicera med dig under tiden du ansöker om arbetstillstånd.

Information till arbetsgivare

2

Du får ett mejl

Din arbetsgivare eller uppdragsgivare i Sverige påbörjar ansökan om arbetstillstånd genom att skapa ett anställningserbjudande. Din arbetsgivare behöver uppgifter om ditt namn, födelsedatum, medborgarskap, din utbildning och e-postadress.

Det är viktigt du har tillgång till den e-postadress du ger till din arbetsgivare fram tills det att du fått beslut på din ansökan. Migrationsverket kommer använda e-postadressen för att kommunicera med dig under tiden du ansöker om arbetstillstånd

Läs mer om tillstånd för familjen

3

Bifoga dokument

De här dokumenten ska du skanna eller fotografera och skicka med din ansökan

  • kopior av de sidor i ditt pass som visar personuppgifter, foto, namnteckning, passnummer, utfärdandeland, giltighetstid, den maskinläsbara koden på identitetssidan och om du har tillstånd att bo i andra länder än ditt hemland
  • anställningserbjudande och ett yttrande över anställningsvillkoren från berörd facklig organisation som du får från din arbetsgivare
  • intyg som visar att din arbetsgivare får stora problem om du måste lämna landet för att ansöka om tillstånd
  • dokument som visar att syftet med Sverigebesöket var att träffa en arbetsgivare.

Om ditt pass är på väg att gå ut bör du förlänga det eftersom du inte kan få tillstånd för längre tid än ditt pass är giltigt.

Om du samtidigt ansöker om uppehållstillstånd för din familj

  • kopior av de sidor i dina familjemedlemmars pass som visar personuppgifter, foto, namnteckning, passnummer, utfärdandeland, giltighetstid, den maskinläsbara koden på identitetssidan och om de har tillstånd att bo i andra länder än deras hemland.
  • kopia av vigselbevis, äktenskapsbevis eller motsvarande (gäller gifta par och registrerad partner)
  • dokument som visar att ni har bott tillsammans i hemlandet (gäller sambor)
  • födelsebevis för barn
  • medgivande från den andre vårdnadshavaren, om den inte följer med till Sverige, där det framgår att barnet får flytta till Sverige
  • dokument som visar att barn över 21 år är beroende av föräldern för sin försörjning
  • adoptionshandlingar om barnet är adopterat.

Dokumenten bör vara översatta till svenska eller engelska av auktoriserad översättare. Kopia av dokumentet i original ska alltid skickas med.

Familjemedlemmar som befinner sig utanför Sverige och som ansöker om uppehållstillstånd ska besöka en svensk ambassad eller generalkonsulat för att få uppehållstillståndskort.

Läs mer om tillstånd för familjen

4

Betala och skicka in ansökan

I de allra flesta fall betalar du en avgift. Du betalar med ett Visa- eller Mastercardkort. Kortet måste vara aktiverat för internetbetalning. Kontakta din bank om du vill få mer information.

När eventuell avgift är betald skickar du in ansökan. Du får ett mejl med en bekräftelse på att din ansökan är inskickad. Migrationsverket kommer kontakta dig om det behövs mer information.

Avgifter för arbetstillstånd

5

Migrationsverket handlägger

Har du ansökt om arbetstillstånd innan ditt uppehållstillstånd för studier gått ut har du rätt att arbeta medan du väntar på beslut.

För att Migrationsverket ska kunna fatta beslut i ditt ärende krävs det att alla uppgifter är ifyllda och alla nödvändiga dokument finns med. Det innebär att handläggningstiden blir kortare om allt som krävs finns med från början än om ansökan kompletteras i efterhand.

Observera att Migrationsverket i vissa fall kan behöva utreda ansökan ytterligare även om alla uppgifter är ifyllda och alla dokument har skickats med.

Handläggningstider för arbetstillstånd

Tänk på att

En person som reser ut ur Sverige och som saknar ett giltigt uppehålls- och arbetstillstånd kan få det svårt att komma tillbaka igen innan ett beslut har fattats. Migrationsverket rekommenderar därför dig att stanna i Sverige tills du har fått ett beslut om din ansökan om arbetstillstånd. Det gäller även dig som kan resa till Sverige utan visum och som har varit i landet i mer än 90 dagar.

6

Underlag för uppehållstillståndskort

Om du får tillstånd för mer än tre månader får du ett uppehållstillståndskort. Kortet är ett bevis på att du har tillstånd att vara i Sverige och innehåller bland annat foto på dig och dina fingeravtryck. Du ska därför boka en tid på Migrationsverket för att bli fotograferad och lämna dina fingeravtryck så snart som möjligt. Det behöver du göra även om du tidigare haft ett uppehållstillståndskort eftersom ditt foto och dina fingeravtryck inte kan sparas.

Läs mer om uppehållstillståndskort

Boka tid på Migrationsverket för att bli fotograferad och lämna dina fingeravtryck

7

Du får beslutet

Du får ett mejl om att beslutet är fattat. Själva beslutet skickas sedan hem till din adress i Sverige. Din arbetsgivare eller uppdragsgivare får samtidigt ett meddelande om beslutet per post. När uppehållstillståndskortet är klart skickas det hem till dig inom cirka en vecka.

Läs mer om vad som händer sedan under rubriken Efter beslut

Om du inte ansöker på webben

Om du inte kan ansöka på webben fyller du i blanketten Ansökan om tillstånd för att arbeta i Sverige – för dig som är i Sverige, nummer 182011. Om din familj i Sverige också behöver uppehållstillstånd ska varje familjemedlem skicka in en egen ansökan. På ansökningsblanketten framgår vilka dokument som du ska bifoga.

Ansökan om tillstånd att arbeta i Sverige – För dig som är i Sverige, blankett nummer 150011 (på svenska)PDF

Ansökan om tillstånd för familjemedlemmar till arbetstagare, gästforskare, idrottsutövare och egna företagare, blankett nummer 132011 (på svenska)PDF

Skicka ansökan till

Migrationsverket,
Box 3100,
903 03 Umeå.

I de flesta fall betalar du en avgift.

Läs mer om avgifter och hur du betalar

Sidan senast uppdaterad: 2018-02-01

Fick du hjälp av informationen på den här sidan?

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta hur vi kan göra den här sidan bättre*






Om du vill ställa en fråga till Migrationsverket hittar du kontaktuppgifter under fliken Kontakta oss.