Administrera behörigheter för e-tjänster

Migrationsverket har i dag två olika e-tjänster för kommuner, Se och ändra ansvar för ensamkommande och Ansök om statlig ersättning. Som administratör hanterar du behörigheter för kommunens användare (handläggare).

På grund av ett planerat underhåll kan du inte använda våra e-tjänster söndag 23 februari mellan klockan 18.00 och 21.00.

Vi beklagar eventuella besvär som detta kan medföra.

Om e-tjäns­terna

I Migrationsverkets e-tjänster för kommuner finns två typer av behörigheter; administratör och användare. Administratören ger behörighet, hanterar och skapar nya användare (handläggare) i e‑tjänsterna för kommunen.

Manu­aler

Användarmanual för administratörer av e-tjänsterPDF

Administrera behörigheter för e-tjänster

Aktuellt i e-tjänsten

  • (191128) Nytt för dig som är administratör i e-tjänsten

    Lanseringen av Administrera behörigheter för e-tjänster sker den 28 november. Ny användarmanual för administratörer publiceras i samband med lanseringen.

  • Mejlnotifieringar införs vecka 49

    Ett flertal kommuner har efterfrågat mejlnotifieringar när något händer i en ansökan. För att bemöta efterfrågan har Migrationsverket utvecklat en sådan funktion. Funktionen införs under vecka 49.

    Mejlnotifieringar kommer endast att skickas för de händelser som idag visas i fliken notifieringar i e-tjänsten, och för de ersättningar som du har behörighet till. Notifieringen skickas till den e-post som är kopplad till din profil och behörighet. Du slår på notifieringarna i fliken notifieringar i e-tjänsten.

    Det är kommunens administratör som kan ändra mejladress, till exempel till en gruppbrevlåda. Ändringen görs i din användarprofil. Det är också kommunen som själv ansvarar för att hålla sig uppdaterad om beslut och eventuella kompletteringar som meddelas från Migrationsverket via e-tjänsten för statlig ersättning. Detta finns att läsa i avtalet och de allmänna villkor för anslutning till Migrationsverkets e-tjänster som din kommun har tecknat med oss.

  • Lansering av Administrera behörigheter för e-tjänster skjuts upp

    Lanseringen av Administrera behörigheter för e-tjänster som skulle ha skett under denna vecka skjuts upp. Lanseringen beräknas i stället att ske i slutet av vecka 48.

  • Lansering av Administrera behörigheter för e-tjänster vecka 47

    Under vecka 47 kommer Migrationsverket möjliggöra för kommuner att administrera behörigheter på ersättningsnivå för tjänsten Ansök om statlig ersättning. Det kommer samtidigt att lanseras ett helt nytt utseende för att administrera kommuners behörigheter för båda e-tjänsterna, Ansöka om statlig ersättning och Se och ändra ansvar för ensamkommande.

    Läs mer om lanseringen i en större nyhet

  • Nytt utseende på inloggningssidan i juni

    Den 4 juni kommer inloggningssidan att få ett nytt utseende. Sidan kommer att ha samma funktionalitet som tidigare. Drop-down-boxen för val av "roll" tas bort. Knappen "SITHS/EFOS" kommer att heta enbart "SITHS".

  • Ny roll i e-tjänsten ”Ansök om statlig ersättning”

    Ny roll i e-tjänsten ”Ansök om statlig ersättning” finns nu tillgänglig för administratören att tilldela behörighet för. För mera information, se den uppdaterade Administratörsmanualen under rubriken ”3.3 Behörighetsadministration”

  • Kom ihåg: Välj kommun eller region i rullisten på logga in-sidan

    Om klickar på knappen "Inloggning till e-tjänst" så kommer du till själva inloggningssidan. Här är det viktigt att du väljer "kommun eller region" i rullistan "Vem loggar du in som?".

    Du som kommunmedarbetare kan alltså inte logga in under alternativet "Privatperson" eller med Bank-id, mobilt bank-id eller användarnamn. Det enda som funkar är SITHS-kort.

  • Tips: Bokmärk förstasidan för e-tjänsten (den här sidan)

    Det går inte att bokmärka sidor i e-tjänsten eller sidan där du loggar i med SITHS-kort. Det går inte eftersom sidorna har en så kallad dynamisk url-adress som ändras hela tiden.

    Om du vill ha ett bomärke till e-tjänsten i din webbläsare rekommenderar vi att du bokmärker den här sidan. En fördel att bokmärka den här sidan är att vi här kommer att berätta om nyheter eller problem med e-tjänsten som kan vara viktiga för dig att känna till.

Kontaktuppgifter för frågor om e-tjänsten

Teknisk support och allmänna frågor om e-tjänsten

Vid allmänna frågor om e-tjänsten eller behov av teknisk support ska kommunens användare kontakta administratören. Om du som administratör inte kan hjälpa användaren kan du eller användaren vända er till Migrationsverkets kontaktcenter:

etjanstkommuner@migrationsverket.se

Sidan senast uppdaterad: 2020-01-28

Fick du hjälp av informationen på den här sidan?

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta hur vi kan göra den här sidan bättre*






Om du vill ställa en fråga till Migrationsverket hittar du kontaktuppgifter under fliken Kontakta oss.