Administrera behörigheter för e-tjänster

Som administratör för Migrationsverkets e-tjänster för kommuner hanterar du registreringar och tilldelar behörigheter för kommunens användare av e-tjänsterna Ansök om statlig ersättning och Se och ändra ansvar för ensamkommande.

I Migrationsverkets e-tjänster för kommuner finns två olika roller, administratör och användare. Administratören ger behörighet, hanterar och skapar nya användare (handläggare) i e‑tjänsterna för kommunen.

Stöd för dig som admi­nist­ratör

Användarmanual för administratörer av e-tjänster Pdf, 1.3 MB, öppnas i nytt fönster.

Frågor och svar om e-tjänsten

Kontaktuppgifter för support

Aktuellt i e-tjänsten

Från 1 februari kan kommunen via e-tjänsten Ansök om statlig ersättning söka ersättning även för försörjningsstöd.

Det finns två olika ersättningar för försörjningsstöd, dels för unga nyanlända tidigare ensamkommande barn och dels för unga nyanlända gymnasiestuderande.

Du som administratör behöver ge behörigheterna för de användare som kommer att söka ersättning för dessa kostnader.

Kontakt­upp­gifter för support

Vid allmänna frågor om e-tjänsten eller behov av teknisk support ska kommunens användare kontakta administratören. Om du som administratör inte kan hjälpa användaren kan du eller användaren vända er till Migrationsverkets kontaktcenter via denna mejladress:

etjanstkommuner@migrationsverket.se

Sidan senast uppdaterad: