Ändra konto för utbetalning

En kommun kan ändra till vilket konto de vill ha sina utbetalningar. Beroende på vad du vill ändra kan du göra det via Migrationsverkets e-tjänst Ansök om statlig ersättning eller via en blankett.

Ändra utbetalningskonto via e-tjänst

I Migrationsverkets e-tjänst Ansök om statlig ersättning kan du ändra:

  • standardkonto för alla utbetalningar som sker via e-tjänsten till en kommun,
  • eller välja att koppla specifika ersättningsutbetalningar som sker via e-tjänsten till specifika konton.

Ändra utbetalningskonto via e-tjänsten Ansök om statlig ersättning

I manualen för användare kan du läsa mer om hur du går tillväga för att ändra konto. Det är personer med administratörsrättigheter i e-tjänsten som ger användare behörighet att ändra konto.

Ändra utbetalningskonto och referenstexter via blankett

Via blanketten kan du ändra

  • konton och referenstexter för ersättningar som ännu inte hanteras i e-tjänsten Ansök om statlig ersättning.

Om en kommun ännu inte är ansluten till e-tjänsten kan de också ändra utbetalningskonto för årliga ersättningar via blanketten.

Begäran om att ändra utbetalningskonto, nummer 4506 PDF

Övrigt

Lämna in ändringen innan den tionde i månaden om du vill vara säker på att ert konto ska uppdateras till nästa utbetalning. Det gäller både e-tjänst och blankett.

Om du vill veta vilken utbetalning som är kopplad till vilken ersättning (eller e-tjänst) finns det en förteckning som hjälper dig med detta:

Koder och klartext för statlig ersättningPDF

Sidan senast uppdaterad: 2019-04-18

Fick du hjälp av informationen på den här sidan?

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta hur vi kan göra den här sidan bättre*






Om du vill ställa en fråga till Migrationsverket hittar du kontaktuppgifter under fliken Kontakta oss.