Anlita en artist

Som artist räknas till exempel sångare, musiker, dansare, cirkusartister, skådespelare, regissörer och filmare. De som följer med som tekniker och liknande räknas också in i denna kategori. Artister som är medborgare i ett land utanför EU behöver arbetstillstånd.

Krav för artist

Du som arrangör ska

  • skriva ett kontrakt som innehåller gage, tidpunkt och plats för engagemanget samt eventuell turnéplan. Kontraktet ska vara undertecknat av både dig och artisten
  • fylla i ett anställningserbjudande
  • ge berörd facklig organisation tillfälle att yttra sig över anställningsvillkoren
  • erbjuda anställningsvillkor som är på minst samma nivå som svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen
  • erbjuda arbete i sådan omfattning att lönen är minst 13 000 kronor i månaden före skatt
  • För arbete som varar kortare tid än tre månader måste medborgare i vissa länder också ha visum.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Krav för att använda e-tjänsten

För att kunna använda e-tjänsten och skapa ett anställningserbjudande behöver du

  • ha ett BankID
  • veta e-postadressen till den person som du vill anställa.

E-tjänst för att anställa artister

Efter att du har gjort anställningserbjudandet

Det fackförbund som organiserar anställda inom yrkesområdet ska ges möjlighet att yttra sig över anställningsvillkoren i erbjudandet.

Det är du som arbetsgivare som ska underteckna anställningserbjudandet.

Skicka anställningserbjudandet och blanketten för det fackliga yttrandet till det fackförbund som är relevant för det arbete som arbetstagaren ska utföra. Det är det aktuella fackförbundet, inte centralorganisationen, som ska yttra sig över anställningsvillkoren i anställningserbjudandet. De ska sedan skicka tillbaka yttrandet till dig. När du har fått tillbaka det ifyllda fackliga yttrandet skickar du detta tillsammans med anställningserbjudandet till personen du ska anställa, som bifogar dokumenten i sin ansökan om arbetstillstånd.

LO:s fackförbundlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

SACO:s fackförbundlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

TCO:s fackförbundlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Ansökan om tillstånd att arbeta i Sverige – för dig som inte är i Sverige, blankett nummer 148011PDF

Schengensamarbetet

Efter beslut

När beslut är fattat skickas det till dig och artisten där det står om tillstånd har beviljats eller inte. Vill du ta del av skälen för beslutet behöver du en fullmakt från artisten. Om personen får tillstånd gäller det för samma tid som engagemanget pågår men aldrig längre än passet är giltigt. Tillståndet gäller bara för att arbeta hos dig.

Personer som får tillstånd för tre månader eller mer får också ett uppehållstillståndskort som lämnas ut av utlandsmyndigheten. Kortet ska visas upp tillsammans med passet vid inresa och är ett bevis på rätten att vara i Sverige. Det tar upp till fyra veckor att tillverka och leverera kortet.

Blir kontraktet förlängt ska artisten ansöka om att förlänga sitt tillstånd. Om personen haft arbetstillstånd i minst sex månader och har ansökt om förlängning innan det nuvarande tillståndet gått ut har han eller hon rätt att fortsätta arbeta under väntetiden. Ett arbetstillstånd för artister kan beviljas för högst två år i taget i sammanlagt fyra år. Finns det fortfarande kontrakt efter fyra år kan personen få permanent uppehållstillstånd.

Underrätta Skatteverket

När du anställer någon från ett land utanför EU ska du underrätta Skatteverket. Det gör du genom att fylla i blankett ”Underrättelse – Anställning av utlänning SKV 1160” med uppgift om namn, adress och anställningstid för personen som ska arbeta hos dig. Blanketten hittar du på Skatteverkets webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Du behöver bara meddela Skatteverket när du anställer en person för första gången. Gäller det en ansökan om förlängning behöver du inte meddela Skatteverket.

Du ska spara kopior på dokument som visar att personen har rätt att vara och arbeta i Sverige. Dokumenten ska arkiveras under hela anställningstiden och 12 månader efter att anställningen tagit slut.

Försäkringar

Viktigt om försäkring

För att arbetstagaren ska kunna få arbetstillstånd måste du som arbetsgivare ha tecknat sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring och tjänstepensionsförsäkring för arbetstagaren när han eller hon påbörjar sin anställning.

För att arbetstagaren ska kunna förlänga sitt arbetstillstånd måste han eller hon ha omfattats av sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring och tjänstepensionsförsäkring under hela den tid han eller hon har haft arbetstillstånd i Sverige.

För att visa att försäkringarna har varit tecknade under hela anställningsperioden ska det framgå av dokumentet vilken dag försäkringarna började gälla och vilka försäkringsvillkoren är.

Den som befinner sig i Sverige kortare tid än ett år har inte samma rätt till sociala förmåner som de som är bosatta här. Det är därför viktigt att personen har en försäkring som täcker kostnader som kan uppstå till exempel vid sjukdom och olycksfall.

Undantag från kravet om arbetstillstånd

Följande behöver inte arbetstillstånd:

  • Artister som har ett tillfälligt engagemang för en radio- eller TV-utsändning av Sveriges Radio AB, Sveriges Television AB, Sveriges Utbildningsradio AB eller Nordisk Television AB
  • Artister, hans eller hennes tekniker och annan turnépersonal som arbetar tillfälligt i Sverige i högst fjorton dagar under en period av tolv månader. Förutsättningen är att det finns en inbjudan från en etablerad arrangör.

Om du inte kan använda e-tjänsten

Om du använder e-tjänsten får du tydliga instruktioner om hur du fyller i anställningserbjudandet och vad du ska skicka med. Det blir lätt att göra rätt från början vilket ökar dina möjligheter att få ett beslut snabbare.

Du som arbetsgivare ska fylla i ett anställningserbjudande och skicka det tillsammans med det fackliga yttrandet till arbetstagaren som lämnar in dem med ansökan om arbetstillstånd.

Du fyller i blanketten Anställningserbjudande, nummer 232011. Om erbjudandet gäller flera personer med samma arbetsuppgifter och anställningsvillkor ska du också använda blanketten Namnlista, nummer 234011, och bifoga den till Anställningserbjudande, nummer 232011.

Anställningserbjudande, blankett nummer 232011 (på svenska och engelska)PDF

Namnlista, blankett nummer 234011PDF

I anställningserbjudandet kommer du att behöva ange

  • företagets organisationsnummer
  • SSYK-kod
  • personuppgifter för den du ska anställa
  • hur och när du har annonserat tjänsten och referensnummer eller id-nummer för annonsen (vid nyrekrytering).

Använd Statistiska centralbyråns (SCB) koder enligt Standard för svensk yrkesklassificering (SSYK2012) vid ansökan om arbetstillstånd. Du hittar SSYK-koderna i dokumentet nedan eller på SCB:s webbplats.

Sök efter SSYK2012-koderPDF

Statistiska centralbyrån (SCB)länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan senast uppdaterad: 2019-10-24

Fick du hjälp av informationen på den här sidan?

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta hur vi kan göra den här sidan bättre*






Om du vill ställa en fråga till Migrationsverket hittar du kontaktuppgifter under fliken Kontakta oss.