Anställa en säsongsarbetare

Om du som etablerad arbetsgivare i Sverige vill anställa personal för säsongsarbete måste personerna ha ett arbetstillstånd.

Krav för arbetstillstånd

För att den person du vill anställa som säsongsarbetare ska få ett arbetstillstånd ska du

  • vara etablerad i Sverige
  • skapa ett anställningserbjudande och ge berörd facklig organisation tillfälle att yttra sig över anställningsvillkoren
  • erbjuda anställningsvillkor som är på minst samma nivå som svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen
  • erbjuda en lön som är på minst samma nivå som svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen
  • ha för avsikt att teckna sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring vid arbetsskada och tjänstepensionsförsäkring när arbetstagaren påbörjar anställningen
  • erbjuda anställning som gör det möjligt för arbetstagaren att försörja sig (för att uppnå kravet på försörjning måste arbetstagaren arbeta i den omfattningen att lönen kommer upp till minst 13 000 kronor i månaden före skatt)
  • annonsera tjänsten i Sverige och inom EU/EES och Schweiz under minst tio dagar.

Krav för att använda e-tjänsten

För att kunna använda e-tjänsten och skapa ett anställningserbjudande behöver du

  • ha ett BankID
  • veta e-postadressen till den person som du vill anställa.

E-tjänst för anställningserbjudande

Vad gör en säsongsarbetare?

Säsongsarbete förekommer inom jordbruk, skogsbruk, hotell- och restaurangverksamhet, researrangemang, turist- och bokningsservice, stödtjänster till artistisk verksamhet, drift av skidsportanläggningar, drift av golfbanor samt nöjes- och temaparksverksamhet.

Som längst kan arbetstagaren få tillstånd för säsongsarbete i sex månader under en tolvmånadersperiod.

För bärplockare som är anställda av företag som inte är etablerade i Sverige gäller andra regler.

Läs mer om arbetstillstånd för bärplockare

Om du som arbetsgivare hyr ut eller förmedlar en bostad till arbetstagaren

Om du som arbetsgivare hyr ut eller förmedlar en bostad till arbetstagaren gäller att

  • hyran inte får stå i missförhållande till lönen eller bostadens standard (det betyder att hyran inte får vara oskäligt hög i förhållande till bostadens standard och du ska inte behöva försörjningsstöd för dina levnadskostnader efter att hyran är betald)
  • hyran får dras från säsongsarbetarens lön endast om han eller hon har lämnat ett medgivande om detta till dig
  • du ska ge säsongsarbetaren ett skriftligt dokument med hyresvillkoren
  • bostaden ska uppfylla allmänna hälso- och säkerhetsbestämmelser.

Efter att du har gjort anställningserbjudandet

När du som arbetsgivare har gjort ett anställningserbjudande via e-tjänsten skickas ett mejl med en länk till den person du vill anställa. Arbetstagaren gör då en ansökan om arbetstillstånd via länken.

Du som arbetsgivare kan följa ärendet genom att logga in i e-tjänsten.

Efter beslut

När beslut är fattat skickas en kopia till dig som arbetsgivare i Sverige där det står om tillstånd har beviljats eller inte. Vill du ta del av skälen för beslutet behöver du en fullmakt från arbetstagaren. Tillståndet gäller bara för att arbeta hos den arbetsgivare och som den befattning som har angetts i anställningserbjudandet.

Personer som får tillstånd för tre månader eller mer får också ett uppehållstillståndskort som lämnas ut av ambassaden eller generalkonsulatet. Kortet ska visas upp tillsammans med passet vid inresa och är ett bevis på rätten att vara i Sverige. Det tar upp till fyra veckor att tillverka och leverera kortet.

Läs mer om uppehållstillståndskort

Om Migrationsverket avslår ansökan

Ett beslut om tillstånd för säsongsarbete kan överklagas inom tre veckor. Information om hur man gör finns i arbetstagarens beslut.

Underrätta Skatteverket

När du anställer någon från ett land utanför EU ska du underrätta Skatteverket. Det gör du genom att fylla i blankett ”Underrättelse – Anställning av utlänning SKV 1160” med uppgift om namn, adress och anställningstid för personen som ska arbeta hos dig. Blanketten hittar du på Skatteverkets webbplats.

Blankett för att underrätta Skatteverketlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Du ska spara kopior på dokument som visar att personen har rätt att vara och arbeta i Sverige. Dokumenten ska arkiveras under hela anställningstiden och tolv månader efter att anställningen tagit slut.

Om du inte kan använda e-tjänsten

Om du använder e-tjänsten får du tydliga instruktioner om hur du fyller i anställningserbjudandet och vad du ska skicka med. Det blir lätt att göra rätt från början vilket ökar dina möjligheter att få ett beslut snabbare.

Du kan skapa ett anställningserbjudande via blanketten Anställningserbjudande blankett nummer 232011 (på svenska och engelska). Anställningserbjudandet skickar du sedan till den du vill anställa.

Anställningserbjudande, blankett nummer 232011 (på svenska och engelska)PDF

Sidan senast uppdaterad: 2019-10-24

Fick du hjälp av informationen på den här sidan?

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta hur vi kan göra den här sidan bättre*






Om du vill ställa en fråga till Migrationsverket hittar du kontaktuppgifter under fliken Kontakta oss.