Anställa en säsongsarbetare
Om du som etablerad arbetsgivare i Sverige vill anställa personal för säsongsarbete måste personerna ha ett arbetstillstånd.
Krav för arbetstillstånd
För att den person du vill anställa som säsongsarbetare ska få ett arbetstillstånd ska du
- vara etablerad i Sverige
- skapa ett anställningserbjudande och ge berörd facklig organisation tillfälle att yttra sig över anställningsvillkoren
- erbjuda anställningsvillkor som är på minst samma nivå som svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen
- erbjuda en lön som är på minst samma nivå som svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen
- ha för avsikt att teckna sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring vid arbetsskada och tjänstepensionsförsäkring när arbetstagaren påbörjar anställningen
- erbjuda anställning som gör det möjligt för arbetstagaren att försörja sig (för att uppnå kravet på försörjning måste arbetstagaren arbeta i den omfattningen att lönen kommer upp till minst 13 000 kronor i månaden före skatt)
- annonsera tjänsten i Sverige och inom EU/EES och Schweiz under minst tio dagar.
Även säsongsarbetaren måste uppfylla vissa krav.
Läs mer om kraven för att få arbetstillstånd för säsongsarbete
Krav för att använda e-tjänsten
För att kunna använda e-tjänsten och skapa ett anställningserbjudande behöver du
- ha e-legitimation
- veta mejladressen till den person som du vill anställa.