Ansöka om uppehålls- och arbetstillstånd som ombud för bärplockare
Om du är ombud för arbetstagare som ska arbeta som bärplockare eller servicepersonal kan du ansöka om uppehålls- och arbetstillstånd för arbetstagarna via e-tjänsten. Uppdragsgivaren lämnar först information om anställningen i e-tjänsten och du kan sedan göra din ansökan.
Krav för uppehålls- och arbetstillstånd
För att arbetstagarna ska få tillstånd ska
- de ha ett giltigt pass
- de få anställningsvillkor som är på minst samma nivå som svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen
- de ha arbete i sådan omfattning att lönen är minst 13 000 kronor i månaden före skatt
- du ha för avsikt att teckna sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring och tjänstepensionsförsäkring för dem när de påbörjar anställningen.
Krav för att använda e-tjänsten
För att kunna använda e-tjänsten behöver du som ombud
- besöka en svensk ambassad eller konsulat för att skapa ett konto till e-tjänsten (kom ihåg att ta med en giltig legitimation, en mobiltelefon, den svenska filialens registreringsbevis från Bolagsverket, en fullmakt från din arbetsgivare där det framgår att du företräder företaget)
- få besked från uppdragsgivaren om att du kan påbörja ansökan i e-tjänsten
- ha en fullmakt från var och en av arbetstagarna som visar att de godkänner att du lämnar in en ansökan åt dem
- ha kopior på passen för var och en av arbetstagarna
- veta fullständigt namn och eventuellt tidigare efternamn, födelsetid, medborgarskap, eventuellt tidigare medborgarskap, födelseort och födelseland för var och en av arbetstagarna
- ett Visakort eller Mastercard för att betala eventuell avgift för ansökan (avgifter för arbetstillstånd).
Hitta närmaste ambassad på Swedenabroad.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Uppdragsgivaren påbörjar e-tjänsten
Tänk på att du inte kan påbörja din ansökan innan uppdragsgivaren har lämnat information om anställningen i e-tjänsten.
